شما می توانید با ارسال ایمیل خود ، بصورت رایگان مشترک شده و از بروزسانی مطلع شوید.

ایمیل خود را وارد کنید:

نرم افزار حسابداري آسانسور تبلیغات شما در این مکان

بایگانی برای خرداد, ۱۳۹۱

شرایط دومین نمایشگاه آسانسور و پله برقی تبریز

۱ نظر

دومین نمایشگاه بین المللی صنعت آسانسور و پله برقی در “سالن امیر کبیر” نمایشگاه بین المللی تبریز از ساعت ۱۶ الی ساعت ۲۱ برگزار خواهد شد.

زمان : ۳۱-۲۷ شهریورماه ۱۳۹۱

هزینه مربوط به غرفه های سرپوشیده و فضای باز نمایشگاه برای شرکت کنندگان به شرح زیر می باشد:

غرفه های “عادی” سرپوشیده داخل سالن (حداقل ۱۲ متر مربع می) از قرار متر مربعی ۶۰۰٫۰۰۰ ریال

غرفه های “ویژه A” متر مربعی ۶۵۰٫۰۰۰ ریال

غرفه های فضای باز (حداقل ۳۰ متر مربع) از قرار متر مربعی ۳۵۰٫۰۰۰ ریال

برگزار کنندگان نمایشگاه:
۱٫شرکت نمایشگاه بین المللی تبریز
۲٫شرکت مشاوران نمایشگاهی سایانمای پارسیان

تماس با ستاد برگزاری دومین نمایشگاه بین المللی آسانسور و پله برقی، شرکت مشاوران نمایشگاهی سایانمای پارسیان:

اصفهان- خیابان میر- مقابل سرپرستی بیمه آسیا- مجتمع تجاری هفت آسمان- طبقه دوم- واحد ۵

پست الکترونیکی: info[at]sayaco[dot]ir

وب سایت: sayaco[dot]com


دومین نمایشگاه بین المللی صنایع آسانسور , پله های برقی …

بدون نظر

پروفایل نمایشگاه

عنوان نمایشگاه : دومین نمایشگاه بین المللی صنایع آسانسور ، پله های برقی ، بالابر ها ، نقاله ها و قطعات ، تجهیزات و لوازم جانبی

تاریخ برگزاری : ۱۹ لغایت ۲۲ دیماه سال ۱۳۹۱

تاریخ میلادی : ۲۰۱۳ ژانویه ۱۱-۰۸

فضای تحت پوشش : ۸۰۰۰متر مربع

علامت اختصاری : Lift Iran

برگزار کننده : شرکت بانیان فردای روشن با همکاری سازمان توسعه تجارت ایران و شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی جمهوری اسلامی ایران


نمایشگاه بین المللی ساختمان بلاروس

بدون نظر

تاریخ ۲۵ تا ۲۸ مهرماه در مینسک
باستحضار می رساند نهمین نمایشگاه بین المللی ساختمان بلاروس به عنوان یک رویداد مهم آن کشور با حمایت دولت و تشکل های تخصصی از تاریخ ۲۵ تا ۲۸ مهرماه در مینسک برگزار خواهد شد و این گروه نماینده انحصاری نمایشگاه های بلاروس از جمله رویداد مزبور در ایران است.
با توجه به سطح عالی روابط ایران و بلاروس ، اهمیت این نمایشگاه و ابعاد بین المللی آن، بازار رو به رشد کشور میزبان و دسترسی به بازار ۱۸۰ میلیون نفری به دلیل عضویت در تفاهم نامه های منطقه ای و امکان توسعه همکاری فی بین برای صدور کالا و خدمات ایرانی ، ضمن دعوت برای مشارکت، خواهشمند است دستور فرمائید مراتب به نحو مقتضی به واحد های تحت پوشش منعکس گردد.
برنامه کامل نمایشگاه های بلاروس و اطلاعات تکمیلی در پایگاه اینترنتی tana-group.com قابل مشاهده می باشد.


دوازدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان- تهران

بدون نظر

برگزاری دوازدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان- تهران

باجدیت اتاق تعاون مرکزی جمهوری اسلامی ایران دوازدهمین نمایشگاه بین الملی صنعت ساختمان ایران از ۱۲ مرداد ماه لغایت ۱۵ مرداد ماه سال ۱۳۹۱ در محل نمایشگاه بین المللی تهران برگزار خواهد شد.


نصب درب و ریل آسانسور

بدون نظر

منبع : پارس لیفت

مدتی است بعضی از کاربران و همکاران جوان از طریق تلفن، ایمیل و ارسال پیام کوتاه درخواست تهیه مقاله ای جامع در رابطه با، نصب آسانسور از ابتدا و بر اساس اصول و قواعد و دستورالعمل ها شده اند. بر همین اساس سایت پارس لیفت مصمم شد، نصب آسانسور را از آماده سازی کارگاه با بیانی ساده توضیح داده  و به تناسب موضوع و مطلب برای تاثیر بهتر از تصاویر مناسب نیز استفاده شود. تنظیم این مقاله، یک پروژه جدی و پر حجم بوده و نیاز به جمع آوری اطلاعات، منابع مطمئن، و بسیاری موارد دیگر می باشد.

نظر به استقبال گسترده جهانی از آسانسورهای روم لس یا همان آسانسورهای فاقد موتورخانه ( آسانسور Machine Room Less ) که در ایران نیز از آن استقبال خوبی شده، نصب این نوع آسانسور را  در حد تخصص تا مقطعی که شرایط مناسب باشد با علاقمندان مرور خواهیم کرد.

ضمن اینکه اگر مطلبی با موضوع بحث ارتباط داشته باشد ولی به این نوع آسانسور ربط نداشته باشد، تا جایی که انحرافی در بحث بوجود نیاورد، به آن موضوع هم پرداخته خواهد شد.

از همین جا از پیشکسوتان، متخصصین، کارشناسان و نصاب های عزیز تقاضا می شود با ارسال اطلاعات و نکات مهم و کلیدی و تذکرات، ضمن پر بار کردن موضوع، علاقمندان به صنعت اسانسور و نصب آسانسور از دانش و اطلاعات خود بی نصیب نگذارند.

به دلیل تنوع  موضوع، این مباحث در بخش های متوالی تهیه و به آگاهی دوستان مشتاق خواهد رسید.

موضوع ایمنی و رعایت موارد ایمنی و حفاظتی در کارگاه در مراحل مختلف نصب آسانسور از ابتدا تا انتها از اهمیت فوق العاده ای برخوردار می باشد، ابتدا با موضوع ایمنی کارگاه مطلب را آغاز می کنیم:

شعاری بر روی تابلو زرد رنگ در مدخل ورودی کارگاهها نصب می شود با این متن:

“اول ایمنی، بعد کار”

رعایت قوانین و الزامات و دستورات و نکات ایمنی در زمان آغاز کار نصب آسانسور در هر پروژه ای از مهمترین اصول می باشد. چند نکته مهم برای یادآوری در زیر فهرست شده است:

  • مسدود کردن دهانه و درگاههای ورودی به چاه آسانسور در کلیه طبقات، به شکلی که این پرتگاه خطرناک برای کلیه افرادی که در ساختمان تردد دارند، ایمن سازی گردد.
  • نوع پوشش مقابل دربها در طبقات به صورتی باشد که مانع غلت خوردن اشیاء و نخاله های ساختمانی از کف راهروها به داخل چاه باشد.
  • (پرتاب اشیاء به داخل چاه یکی از مهمترین خطرات همیشه در کمین گروه نصاب آسانسور در داخل چاه می باشد و به دقت باید این مسئله مهم را زیر نظر داشته باشند)                       
  • نصب محافظ مقابل ورودی های چاه آسانسور در کلیه طبقات

نصب محافظ مقابل ورودی چاه آسانسور

  • پیش بینی و تمهدات لازم برای جلوگیری از سقوط اجسام و نخاله های ساختمانی به داخل چاه آسانسور.( پوششی که در تصویر مشاهده می شود از ایمنی مناسب برخوردار نمی باشد، مخصوصا قسمت نزدیک کف راهرو، چون احتمال دارد قطعات از این نقطه به داخل چاه آسانسور پرتاب شود، لذا این قسمت باید با توری فلزی شبکه ریز یا پوشش با چوب یا ورق فلزی ایمن شود.)
  • در زمان شروع بکار در چاه آسانسور همیشه با هشیاری مراقب نکات ایمنی باشید و این نکات را به طور مداوم به کارگران حاضر در چاه آسانسور هشدار دهید.
  • استفاده از کمربند ایمنی، زمانیکه در داخل چاه آسانسور روی داربست کار می کنید، الزامی است.
  • (هرگز انگیزه سرعت بیشتر در کار، باعث نشود استفاده از کمربند ایمنی فراموش شود.)
  • استفاده از کلاه ایمنی مناسب.
  • استفاده از عینک کار در زمان استفاده از ترانس جوشکاری و فرزکاری و نظافت گرد و غبار روی برکتها، آهن کشی و…….
  • استفاده از دستکش کار مناسب برای هر مقطع کاری.
  • استفاده از کفش ایمنی مناسب.
  • استفاده از لباس کار مناسب با نوع فعالیت.
  • تامین روشنایی داخل چاه آسانسور.

اول ایمنی، بعد کار

  • استفاده از ابزار مناسب و بر اساس نوع کار
  • ( متاسفانه این فرهنگ غلط در بین بعضی از استادکاران وجود دارد که فقط با چند ابزار مختصر قصد دارند همه کارها  انجام شود، و این روش را هنر می دانند، در صورتیکه این شیوه استفاده از ابزار اشتباه و غیر اصولی می باشد و دوستان گرامی باید سعی کنند برای هر کاری از ابزار مخصوص همان کار استفاده کنند.)
  • در مرحله پس از اجرای آهنکشی و نصب ریل ودرب، اصولا برای انجام کارهای داخل چاه از کابین به عنوان بهترین سکو و زیر پایی متحرک استفاده می شود. در زمان استفاده از کابین آسانسور به عنوان یک سکوی متحرک(پلاتفرم) رعایت موارد زیر ضروری و الزامی است.
  • همیشه در مواقعی که از سقف کابین به عنوان محل اسقرار و جایگاه ایستادن استفاده می شود، باید قبل از حرکت کابین، از نصب سیستم و عملکرد مناسب ترمز اضطراری کابین آسانسور (پاراشوت) مطمئن بود.
  • برای بلند کردن و جابجایی قطعات سنگین در داخل چاه آسانسور حتما از جرثقیل زنجیری، وینچ برقی و یا حداقل از طناب و قرقره که دارای قلاب مناسب و مطمئن می باشد، استفاده شود.
  • ( بعضی از دوستان و همکاران با اتکاء به توان جسمی گاهی کارهایی انجام می دهند که اصولی نیست و باید از آن پرهیز کرد،  حادثه خبر نمی کند و اتفاق به یکباره حادث می شود. 
  • ضرب المثل مشهوری داریم که می گوید:
  • “چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی”  متاسفانه در این کار شاید فرصتی برای پشیمانی وجود نداشته باشد. لذا تاکید می شود از قهرمان بازی در داخل چاه آسانسور جدا پرهیز شود.)
  • قبل از شروع کار جوانب ایمنی محیط کار بررسی و سعی شود کار به صورت گروهی انجام شود.
  • استحکام و مقاوم سازی محل ایستادن در داخل چاه آسانسور را رعایت کنند.
  • تخته های زیر پا در داخل چاه به صورتی روی داربست قرار گیرد که امکان بلند شدن یکطرف آن به صورت ناگهانی وجود نداشته باشد. ( گاهی لبه تخته بیش از حد معمول از میله مهار زیر پا بیرون می زند و اگر سهل انگاری شود و پا را در این قسمت قرار دهیم  تخته بلند می شود و در این وضعیت امکان سرخوردن و سقوط محتمل است.)
  •  از محکم بودن محل اتصال وسیله بالابر و نحوه کارکرد صحیح آن اطمینان حاصل شود.
  • در زمان انتقال وسیله با ابزار فوق از مهار شدن مناسب قطعات و وسائل در موقع جابجایی مطمئن باشیم.
  • (در این بخش، به علت مناسب مهار نشدن قطعات و گاها جدا شدن آن در حین بالا  کشیدن، حوادث ناگواری رخ داده که توجه بیشتر به مهار مناسب و ایمن لوازم در زمان بالا کشیدن ضروری می باشد.)
  •  در زمانی که کابین آسانسور در حال حرکت می باشد از لمس کردن و دست زدن به قطعات ثابت در چاه آسانسور اکیدا خودداری شود.
  •  تمامی عملیات نصب قطعات داخل چاه آسانسور، تنظیم قطعات، سرویس و تمیز کاری اجزای داخل چاه آسانسور باید در زمانی انجام گیرد که کابین آسانسور کاملا متوقف باشد.
  • قبل از هرگونه استفاده از قطعات برقی و الکتریکی، تدابیر امنیتی لازم انجام شود.
  • هرگز برای بالا و پائین کردن آسانسور از کنتاکتورهای جهت بالا و پائیناستفاده نشود، زیرا این عمل باعث صدمه رساندن به قطعات برقی و همچنین احتمال بروز صدمات جانی و جسمی به افراد داخل چاه خواهد شد.
  • برای شروع عملیات باید سرپرست گروه به اتفاق یک نفر همراه قبل از اعزام گروه به ساختمان محل نصب، از محل بازدید و موارد زیر رابررسی و کلیه اصول ایمنی و حفاظتی و امنیتی پروژه را با دقت مرور نماید.
  • نقشه کامل عملیات آهن کشی، نصب ریل و درب، و سیم کشی و راه اندازی را در اختیار داشته باشد.
  • ابعاد و اندازه های مهم از قبیل طول و عرض چاه، ارتفاع و……را با نقشه کنترل کند که در آنها مغایرتی وجود نداشته باشد.
  • برق سه فاز ویژه آسانسور با تابلو مخصوص و نزدیک به چاه اسانسور و ترجیحا در جوار چاه با رعایت کلیه مسائل ایمنی وجود داشته باشد.
  • راه بند و مانع مناسب در مقابل کلیه دهانه های ورودی چاه اسانسور در طبقات وجود داشته باشد و موانع از استحکام لازم برخوردار و  مانع نزدیک شدن افراد و پرت شدن اشیاء و نخاله ساختمانی باشد .
  • سنگفرش مقابل درب طبقات انجام شده باشد و دربهای آسانسور بر اساس آن نصب گردد.
  • (در صورتیکه سنگفرش انجام نشده است، خط تراز کف طبقات طی صورتجلسه ای از مهندس یا معمار یا مسئول فنی ساختمان گرفته شود و بر اساس خط تراز مذکور دربها نصب گردد.)
  • دیوارهای چاه صاف و هموار و آرماتور یا زوائد دیگر در آن وجود نداشته باشد.
  • کف چاه مسطح و آماده باشد
  • نشت رطوبت و آب در کف چاه وجود نداشته باشد
  • داربست مناسب بر اساس چیدمان ریلهای کابین و ریلهای وزنه در چاه آسانسور نصب شده باشد.

ریلهای کابین و ریلهای وزنه آسانسور

  • ( نکته: داربست آسانسور حتما باید توسط گروهی اجرا شود که تجربه این کار را داشته و با آسانسور آشنا باشند و بر اساس ظرفیت آسانسور، که محل ریلها به تبعیت از آن مشخص می شود، داربست اجراء گردد و دستک ها و میل های مهار داربست، در جایی نصب شود که مانع و مزاحم عملیات نصب آسانسور نباشد)
  • به طور معمول استقرار ریلهای کابین در مرکز چاه اسانسور می باشد و ریلهای وزنه در پشت آن و در قسمت انتهای مقابل دربهای طبقات، در این وضعیت باید داربست به صورتی نصب شود که هیچ مزاحمتی برای انجام نصب ریلها و براکتها بوجود نیاورد.
  • در شکل بالا چگونگی اتصالات براکتها و ریلها دیده می شود:
  1. براکت مخصوص ارتباط بین دیوار یا آهنکشی و براکت توسعه دهنده
  2. براکت توسعه دهنده و قابل رگلاژ بین براکت دیوار و براکت ریل
  3. براکت ریل
  4. لقمه نگهدارنده ریل (کلمپ ریل)
  5. ریل راهنمای آسانسور

اما گاهی در بعضی از ساختمانها به دلیل شرایط چاه آسانسور شرکت نصاب آسانسور مجبور است ریلهای وزنه تعادل را به جای پشت در یکی از قسمتهای جانبی (سمت راست و یا چپ) منتقل نماید.

در این حالت در واقع ریلهای وزنه از پشت کابین به کنار کابین آسانسور  جابجا می شوند و برای نصب براکتها بالاجبار با ساخت کلاف فلزی مناسب شرایط استقرار ریلهای را در این نقطه مهیا می کنند. ضمن اینکه از این کلاف برای نصب یکی از ریلهای کابین نیز استفاده می شود.

در شکل فوق کلاف ویژه نصب ریلهای وزنه و یکی از ریلهای کابین دیده می شود

۳٫ براکت ریل کابین

۵٫ ریل کابین آسانسور

۷٫ براکت ریل وزنه تعادل

۹٫ ریل وزنه تعادل

۱۱٫ براکت رابط بین دیوار (آهن کشی) و کلاف ویژه

۱۲٫ ناودانی طولی بین ریلهای وزنه و کابین

۱۳٫ ناودانی های دو طرف مخصوص نصب براکتهای ریل وزنه

در این نوع ریل گذاری نیز باید نصاب داربست چاه آسانسور رعایت فواصل مورد نیاز و اسقرار ریلها و براکتها را لحاظ نماید.

  • سقف چاه پوشیده و در برابر ورود آب باران و برف محافظت شده باشد.
  • چراغهای تونلی در سراسر چاه، طبق نقشه نصب شده باشد.
  • مسیر انتقال ریلهای کابین و وزنه به سمت چاه آزاد و مانعی در این مسیر وجود نداشته باشد.
  • پله فلزی ورود به کف چاه آسانسور در محلی که مانع کار نصب نباشد، نزدیک به درب طبقه نصب شده باشد

تقسیم اجناس و لوازم آسانسور از محل نگهداری و انبار لوازم به:

  • داخل چاه آسانسور
  • موتورخانه
  • طبقات

نیز از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد. هدف از این بخش، چگونگی انتقال درست و اصولی اجناس آسانسور از انبار به محل نصب می باشد.

گروه نصاب باید با استفاده مناسب از ابزار حمل و نقل نسبت به جابجایی لوازم سنگین اقدام نمایند.

در پروژه های بزرگ استفاده از تاورکرین، بهترین راهکار انتقال موتورگیربکس، تابلو و دربها به موتورخانه و طبقات می باشد و در کارگاههای کوچک استفاده از بالابرهای برقی و یا وینچ نیز بهترین گزینه می باشد.

نکته مهم توجه به نوع قلاب اندازی و بلند کردن لوازم از روی زمین است.

حتما” از نحوه صحیح و درست درگیری قلاب و اجناس مطمئن شوید و سپس دستور حرکت دهید.

هیچوقت از طناب یا سیم بکسل و یا زنجیر معیوب و نامناسب برای حمل و جابجایی اجناس استفاده نشود. و نهایتا” هرگز نباید وزن بیشتر از ظرفیت، به بالابرها آویزان کرد.

در زمان حمل بار با بالابر یا جرثقیل یا تاورکرین از حضور و رقت آمد افراد و کارگران در محوطه ای که بار باید جابجا شود جلوگیری کرده و تا پایان عملیات به این نکته توجه جدی داشته باشید.

باید توجه داشت که تناسب تناژ بین بار و بالابر وجود داشته باشد.

از قرار دادن لوازم در حریم رفت و آمد کارگران، مخصوصا در فضای راه پله ها و…..اجتناب نمائید.

وسایل و لوازم و ابزار حساس و قیمتی را حتما در محیط های مقفل و مطمئن قرار دهید.

پس از پایان کار از خاموش بودن چراغهای روشنایی لوازم برقی مطمئن شوید. در پایان کار از قفل بودن و ایمن بودن محل نکهداری ابزار و لوازم نیز مطمئن شوید.


کاربرد درایو سرعت در صعنت آسانسور

بدون نظر

تکانهای شدید کابین آسانسور هنگام حرکت،یک خصیصه ی بارز در آسانسورهای سنتی موسوم به دوسرعته می باشدکه برای برخی افراد،به خصوص بیماران و سالخوردگان بسیار ناخوشایند است.
showimage.aspx
درایور کنترل سرعت موتور،یک سیستم الکترونیکی قدرت است که با قرار گرفتن در مجموعه ی سیستم کنترل آسانسور می تواند جهت کنترل سرعت وشتاب موتور آسانسور که معمولا از نوع سه فاز آسنکرون می باشد،مورد استفاده قرار گیرد.

امکان کنترل سرعت و شتاب موتور،در آسانسورهای با سرعت حداکثر حدود یک متر بر ثانیه،باعث نرمی استارت،تغییرات سرعت ایست آسانسور شده و همچنین دقت توقف کابین در سطح همتراز طبقه را بهبود می بخشد.علاوه بر این،در مقایسه با سیستمهای دو سرعته،درایو کنترل سرعت با کنترل و کاهش جریان زیاد هنگام استارت و تغییر سرعت موتور،باعث تقلیل تلفات حرارتی و صرفه جویی در مصرف انرژی می گردد.

درایوهای vvvfباعث شده اند که موتورهای سه فاز آسنکرون پردوام،بسیار کم استهلاک،ارزان و کارآمد مبدل به سیستمهای محرکه رام،کنترل پذیر و بدون نقص گردد.

امروزه آشنایی صنعتگران و کارفرمایان با مزایای آسانسورهای مجهز به سیستم درایو سرعت vvvf باعث استقبال روز افزون آنها از این سیستم گردیده است

 

با ظهور درایو های کنترل سرعت VVVF نوع دیگری از موتورهای سه فاز آسنکرون به بازار آمده است که با توجه به خصیصه های مورد نیاز سیستم های کنترل سرعت،موارد زیر در آن لحاظ شده است:

۱-داشتن فقط یک سیم پیچی و در نتیجه یک سرعت:
سرعت آسنکرون این موتورها نیز همانند سرعت تند موتورهای دو سرعته معمولا” مقدار اندکی(حدود ۵%)کمتر از ۱۵۰۰دور در دقیقه است.به دلیل قابلیت افزایش و کاهش تدریجی سرعت توسط درایو،دیگر لزومی به تعبیه سیم پیچی اضافی برای سرعت دوم وجود ندارد.

۲-استفاده از عایق با کیفیت بهتر برای سیم پیچی موتور:
این امر جهت تامین مقاومت بیشتر در برابر میدان های الکتریکی قوی ناشی از اعمال شکل موج غیر سینوسی ولتاژ تغذیه توسط درایو می باشد.

۳-حذف فلایویل فلزی سنگین و جایگزینی آن با هندویل پلاستیکی سبک:
با وجود درایو کنترل سرعت،دیگر نیازی به نقش فلایویل فلزی سنگین برای کاهش شوک حرکتی وجود نداشته و حذف آن باعث کاهش بار دینامیکی موتور و صرفه جویی بیشتر در مصرف انرژی خواهد شد.از طرف دیگر تعبیه هندویل پلاستیکی یک ضرورت است که با استفاده از آن هنگام تخلیه اضطراری کابین هنگام قطع برق می توان محور موتور را با دست حرکت داده و کابین را به محدوده نزدیکترین طبقه رساند.

۴-فن الکتریکی خارجی و پرده دار کردن انتهای موتور برای تامین تهویه:
به دلیل توانایی قابل ملاحظه درایو در کاهش تلفات حرارتی موتور به فن الکتریکی جداگانه برای تهویه نیازی نمی باشد.

۵-تعبیه پایه و محور کوپلینگ در انتهای موتور جهت اتصال شفت انکودر:
در صورت استفاده از شفت انکودر یا به اختصار انکودر،دقت عملکرد درایوهای کنترل سرعت افزایش می یابد.در اکثریت کاربردهای با سرعت بالا و یا آسانسورهای سنگین باری از شفت انکودر استفاده می شود،اما در آسانسورهای معمولی با سرعت یک متر بر ثانیه که معمولا” دقت ایست خیلی بالا مورد انتظار نیست،لزوما” از شفت انکودر استفاده نمی شود.در هر صورت با داشتن پایه و محور کوپلینگ به انکودر،عمل نصب انکودر روی موتور در صورت نیاز ،بسادگی،با اطمینان و هزینه کمتر قابل انجام است.

نقاط ضعف و قوت آسانسورهای کم سرعت،مجهز به درایو کنترل سرعتvvvf:
با توجه به اینکه هم اکنون اکثریت قاطع کاربردهای آسانسوری از درایوهای VVVF به عنوان سیستم کنترل سرعت استفاده کرده و انواع قدیمی تر ACVV تقریبا” منسوخ گردیده اند،از این ژس فقط درایوهای فرکانسی یا VVVF را مورد توجه قرار می دهیم.                                                   jhgdj
استفاده از سیستم های کنترل سرعت در آسانسورهای سریعتر از ۱/۶ متر در ثانیه،اجباری بوده اما در آسانسورهای کم سرعت(حدود یک متر بر ثانیه) این عمل اختیاری بوده و می توان بدون استفاده از سیستم کنترل سرعت،از موتورهای دو سرعته استفاده کرد.شناخت قوت و ضعف هر کدام از این دو وضعیت ممکن می تواند کمک موثری برای انتخاب درست باشد.
در سیستم های مجهز به درایو ۳VF مزایای زیر نسبت به سیستم های دو سرعته وجود دارند:

  • افزایش کیفیت حرکت(استارت و ایست ملایم،بدون شوک و تکان های شدید).
  • دقت خوب هنگام ایست کابین در سطح همتراز طبقه(خصوصا”در سیستم هایی که از شفت انکودر استفاده می کنند).
  • کاهش تلفات حرارتی و در نتیجه صرفه جویی در مصرف انرژی خصوصا” در کاربردهای پر ترافیک(تا حد ۵۰%).
  • افزایش ضریب حفاظت موتور.

متقابلا”در سیستم های مجهز به درایو vvvfعیوب زیر را نیز می توان نسبت به سیستم های دو سرعته بر شمرد:

  • افزایش قیمت تمام شده.
  • بالا رفتن پیچیدگی سیستم برای افراد با اطلاعات کم.
  • افزایش حساسیت به اختلالات برق شهر و ریسک(هر چند کم)سوختن درایو بر اثر آن.
  • دشوار و پر هزینه بودن عیب یابی و تعمیرات درایو.
  • استهلاک برخی از اجزای درایو نظیر فن خنک کننده و خازن های پر ظرفیت که عمر محدودی دارند.

در نتیجه حتی با صرف نظر از بقیه مزایا،فقط یک مزیت مهم یعنی صرفه جویی قابل ملاحظه در مصرف انرژی،دلیل محکمی است که می توان با قاطعیت،سیستم های مجهز به درایو ۳vf را برای آسانسورهای پر ترافیک توصیه کرد.با وجود این گسترش استفاده از این سیستم ها،حتی در کاربردهای مسکونی کم ترافیک،باعث بالا رفتن سطح توقع اکثر کارفرمایان از کیفیت آسانسور گردیده و در اکثر آپارتمان های مسکونی با کیفیت نیز استقبالی از آسانسورهای سنتی دو سرعته به عمل نمی آید.

انتخاب سایز مناسب درایو:
یکی از  مهمترین نکات طراحی آسانسور،انتخاب قدرت مناسب برای سیستم محرکه آن شامل موتور و درایو می باشد.
در مرحله اول،تخمین قدرت موتور به روش محاسباتی با استفاده از قوانین فیزیک مکانیک و لحاظ کردن راندمان اجزاء آسانسور مثل گیریبکس و ….صورت می گیرد.همچنین در بسیاری از موارد نیز بر آورد قدرت موتور به روش تجربی و بدون انجام محاسبات صورت می گیرد.
پس از انتخاب مارک و مدل موتور،می توان از روی کاتالوگ سازنده،نزدیکترین سایز موتور که قادر به تامین این قدرت برآوردی در شرایط محیطی و ترافیکی مورد نظر باشد را انتخاب کرد.
لازم به یادآوری است که:
قدرت نامی بر حسب کیلو وات یا اسب بخار که معمولا” بر روی موتورها درج می گردد معرف قدرت مکانیکی نامی موتور می باشد.برای به دست آوردن قدرت یا توان الکتریکی مصرفی موتور می بایست این قدرت مکانیکی را بر عدد راندمان موتور تقسیم کرد.

نکات مهم در نصب سیستم های مجهز به VVVF:
به طور کلی،آسانسورهای مجهز به درایو نسبت به آسانسورهای متداول دو سرعته پیچیده تر،آسیب پذیرتر بوده و عملیات نصب،راه اندازی و نگهداری این آسانسورها،نیازمند استفاده از نیروهای با تجربه و تخصص کاقی و به کارگیری دقت و مراقبت بیشتری هستند.
در این رابطه ذیلا” به ذکر برخی از نکات پرداخته می شود:

موارد ارتقاء یافته از سیستم دو سرعته:
در سیستم هایی که از موتورهای دو سرعته استفاده می کنند بهتر است در صورت امکان برای کاهش بار دینامیکی موتور و صرفه جویی در مصرف انرژی، فلایویل فلزی سنگین از روی شفت موتور باز شده و به جای آن،یک هندویل پلاستیکی تعبیه گردد.همچنین با بررسی میزان کاهش گرم شدن موتور،در برخی موارد می توان به منظور صرفه جویی در مصرف انرژی،تجهیزات خننک کننده اضافی را از مدار خارج کرد.
در سیستم هایی که برای کنترل دقیق تر از شفت انکودر استفاده می کنند،عمل نصب انکودر روی موتور و اتصال کوپلینگ آن می بایست توسط افراد ماهر،به صورت مطمئن و با دقت و ظرافت زیاد صورت پذیرد.

موارد نصب در ساختمان های در حال ساخت:
در برخی از ساختمان های در حال ساخت،خصوصا” در برج های مرتفع،به منظور استفاده برای حمل مصالح ساختمانی و کارگران،اقدام به نصب و راه اندازی بسیار زود هنگام آسانسور می نمایند.به کارگیری سیستم های بسیار حساس کنترل سرعت vvvf در شرایطی که بعضا” حتی برق سه فاز ساختمان هنوز به طور مطمئن برقرار نشده و ممکن است به جای آن از ژنراتور استفاده شود و همچنین میزان گرد و غبار ناشی از مصالح ساختمانی در موتورخانه بسیار بالاست،خطر بروز اشکال و سوختن درایو به شدت افزایش می یابد.توصیه می شود در صورت ضروری بودن استفاده از آسانسور در چنین شرایطی برای پیشگیری از مخاطرات پر هزینه برای درایو،تدابیر پیشگیرانه و کافی اتخاذ شده و یا در صورت امکان،به طور موقت از یک سیستم محرکه دو سرعته استفاده گردد.

اهمیت انجام تنظیمات بهینه درایو:
علی رغم اینکه نرمی حرکت و نداشتن تکان های شدید از مشخصات سیستم های مجهز به درایو کنترل سرعت می باشد اما هر گونه افراط برای به دست آوردن نرم ترین حرکت ممکن،افزایش زمان حرکت و افت عملکرد آسانسور از نظر سرعت را به دنبال خواهد داشت.به همین منظور پارامترهای مرتبط با منحنی حرکت باید برای حصول نوعی تعادل بین کیفیت یعنی نرمی حرکت و کمیت یعنی تامین سرعت عملکرد مطلوب تنظیم گردد.به عبارت دیگر،دسترسی به یک سرعت مناسب ارزش تحمل یک تکان بسیار خفیف هنگام حرکت را دارا می باشد.

موارد حفاظتی:
حفاظت به معنی به کارگیری همه تدابیر لازم برای پیشگیری از صدمه به تجهیزات و سوختن آنهاست.نظر به اینکه درایوهای کنترل سرعت vvvf با داشتن قطعات الکترونیکی قدرت،در برابر وضعیت های نا خواسته آسیب پذیر بوده و تعمیرات آنها معمولا” پر هزینه می باشد.

لازم است نکات حفاظتی زیر با دقت بیشتری مورد توجه قرار گیرند:

  • جهت تامین برق موتورخانه آسانسور از یک کابل یک تکه مستقل با قطر کافی استفاده شده و پیچ های ترمینال الکتریکی دو انتهای کابل تا حد امکان سفت شده و مطمئن بودن اتصالات در بازدیدهای دوره ای بازرسی شوند.
  • خط حفاظتی زمین ساختمان(ارت)باید مطابق استانداردهای مربوطه تامین گردیده و به صورت اتصال الکتریکی ستاره با مرکزیت ارت تابلو کنترل،توسط کابل با قطر کافی برقرار گردد.
  • به علت عدم اطمینان کافی در خصوص کیفیت برق تولیدی ژنراتورهای محلی،حتی المقدور از به کارگیری ژنراتور برای تامین تغذیه آسانسورهای مجهز به درایو خصوصا” در ساختمان های در حال ساخت خودداری نمایید.
  • شل بودن ترمینال های خطوط قدرت یکی از دلایل سوختن درایوهاست.لذا،کلیه کابل های قدرت در مدار ورودی و خروجی درایو،موتور و مقاومت ترمز باید با قطر کافی و یک تکه بوده و به طور مطمئن و محکم به ترمینال های مربوطه اتصال یابند.کیفیت این اتصالات باید همواره در بازدیدهای دورهای مورد بررسی قرار گیرند.
  • علی رغم اینکه عدم تنظیم پارامترهای حفاظتی درایو ممکن است در شرایط عادی،هیچ اثری بر کیفیت عملکرد آن نداشته باشد اما هنگام بروز شرایط غیر عادی،خرابی درایو یا اجزاء متصل به آن را به دنبال خواهد داشت.

خدمات پس از فروش سیستم های کنترل مجهز به درایو:
آسانسور یکی از مهمترین اجزاء یک ساختمان بوده و خصوصا” در ساختمان های بلند و برج ها به منزله شاهرگ حیاتی ارتباط و حمل و نقل عمودی می باشد،لذا هر نوع خرابی مربوط به آن می بایست به طور سیستماتیک و در اسرع وقت مرتفع گردد.وجود قطعات یدکی و سرویس و خدمات پس از فروش کارآمد و سریع،از ضروریات اصلی سیستم های کنترل آسانسور و درایوهای مورد استفاده در آنها می باشد.


سمینار آموزشی مدیران کنترل کیفیت

بدون نظر

برگزاری سمینار آموزشی مدیران کنترل و کیفیت
با توجه به واگذاری اجرای دوره های آموزشی جهت مدیران کنترل کیفیت از سوی اداره کل استاندارد استان تهران طی شماره ۹۹۷۹۶ به “انجمن مدیران کنترل کیفیت صنایع استان تهران” و همچنین با استناد به آئین نامه تائید صلاحیت علمی و فنی مدیران کنترل و کیفیت مصوب در تاریخ ۶/۱۰/۱۳۹۹ شورای عالی استاندارد و با توجه باینکه :

پروانه تائید صلاحیت مدیران کنترل و کیفیت دو ساله می باشد و تجدید و تمدید اینگونه پروانه های صلاحیت صادره، منوط به طی کردن دوره های آموزشی به مدت ۲۰ ساعت در سال می باشد، انجمن مدیران کنترل کیفیت صنایع استان تهران در نظر دارد “سمینار آموزشی مدیران کنترل و کیفیت” را در محل:
تهران فلکه صادقیه –ابتدای بلوار فردوس – بین خیابان ولی عصر و قبادی- جنب پاساژ ارمغان- پلاک ۱۳۶ طبقه چهارم- واحد ۱۳۶ برگزار نماید.
ضمنا بر اساس اعلام این انجمن حضور دیگر پرسنل واحدهای تولیدی در این دوره ها بلامانع می باشد.
علاقمندان شرکت در این سمینار تا تاریخ ۲۱/۳/۱۳۹۱ فرصت دارند فیش واریزی مبلغ تعین شده را به حساب بانک سامان به این انجمن تحویل نمایند.


سومین سمینار تخصصی آسانسور و پله برقی

بدون نظر

دانشگاه جامع علمی – کاربردی واحد کوشا اعلام کرد که سومین سمینار تخصصی – آموزشی آسانسور و پله برقی ایران در تاریخ ۱۹ و ۲۰ مهرماه ۱۳۹۱ در محل این واحد برگزار می گردد.

اطلاعات کامل در مورد نحوه نامنویسی و ریز برنامه ها، به محض وصول بحضور شما کاربران محترم اعلام خواهد شد.

وبرای کسب اطلاعات بیشتر در این قسمت وارد شوید

http://www.kt-uast.ac.ir/index.aspx?siteid=1&pageid=487


انتخاب موتورگیربکس با جدول شیندلر

۱ نظر

برای انتخاب موتور گیربکس با در نظر گرفتن دو آیتم مهم:
•وزن بار آسانسور (ظرفیت اسانسور)
سرعت آسانسور، با در نظر گرفتن دو سیستم تعلیق:

 سیستم مستقیم (۱:۱) با توجه به رنگ زیر موتورگیربکس و رنگبندی جدول گزینه مناسب انتخاب می شود

سیستم تعلیق آسانسور (U) که همان سیستم معمولی و مستقیم و یک به یک (۱:۱) بوده، و کابین و قاب وزنه به طور مستقیم بوسیله سیم بکسل بر روی فلکه گیربکس حرکت می کنند.

سیستم غیر مستقیم (۲:۱) با توجه به رنگ زیر موتورگیربکس و رنگبندی جدول موتور گیربکس مورد نظر انتخاب می شود.
• سیستم تعلیق آسانسور (W)
یا سیستم غیر مستقیم و اصطلاحا” به دو به یک (۲:۱) معروف می باشد، که در این سیستم دو سر سیم بکسلهای آسانسور بر روی سقف موتورخانه نصب شده و پس از عبور از روی فلکه های روی کابین و قاب وزنه به صورت غیر مستقیم به فلکه گیربکس سوار می شود.

البته این جداول بر اساس انواع موتور گیربکس های شرکت شیندلر با قدرتهای گوناگون تعین گردیده است.

لازم به یادآوری است که در سیستم تعلیق آسانسور به صورت (W) سرعت آسانسور به نصف تقلیل پیدا کرده، و قدرت آسانسور %۵۰ افزایش می یابد.

 

منبع: پارس لیفت

 


هیدرولیک غیر مستقیم یک به دو

۱ نظر

جک هیدرولیک غیر مستقیم بک به دو (۱:۲)
در این نوع سیستم هیدرولیک، عملکرد جک به صورت یک به دو بوده و حرکت کابین ناشی از حرکت سیم بکسل های تلفیق شده با مجموعه و فلکه توسط عملکرد سیستم جک هیدرولیک می باشد.

سیستم دوبل  ۱:۲                    سیستم لیفتراکی ۱:۲

به دلیل ویژگی های انحصاری این نوع هیدرولیک، در برخی موارد این نوع آسانسور جایگزین آسانسورهای کششی گردیده است.
ضمنا” به طور معمول در آسانسورهای بزرگ مسافری و باری که دارای ظرفیتهای سنگین و از هفتصد و پنجاه کیلو به بالا می باشند، الزاما” باید از سیستم دوبل (پیستون دوبل جانبی دو طرفه یک به دو) استفاده شود.

 

http://iranelevator.ir/up/hydroalic/1.jpg

http://iranelevator.ir/up/hydroalic/2.jpg

 

 

http://iranelevator.ir/up/hydroalic/3.jpg

http://iranelevator.ir/up/hydroalic/4.jpg

http://iranelevator.ir/up/hydroalic/5.jpg

 

 

http://iranelevator.ir/up/hydroalic/6.jpg