شما می توانید با ارسال ایمیل خود ، بصورت رایگان مشترک شده و از بروزسانی مطلع شوید.

ایمیل خود را وارد کنید:

نرم افزار حسابداري آسانسور تبلیغات شما در این مکان

بایگانی برای اسفند, ۱۳۹۰

افتتاح بزرگترین سایت تبلیغات

بدون نظر

افتتاح بزرگترین سایت نیازمندهای صنعت آسانسور- پله برقی – بالابر- جرثقیل – جک پالت

تبلیغات در سایت پرشین لیفت رایگان هست http://persianlift.com

شما می تواند تبلیغات خود رو در هز زمینه که فعالیت می کنید بصورت رایگان ثبت کنید

سایت پرشین لیفت توسط مدیر سایت iranelevator ساخته شده است

باتشکر از شما


پیاده رو متحرک و تولید برق

بدون نظر

طرح ام-۳۷  (M-37) یکی از نوآوری های جدید صنعت آسانسور در ایران است، این طرح توسط یکی از مخترعین ایرانی صنعت آسانسور ایران پدید آمده که در این نوآوری جدید، تولید برق پاک و سازگار با محیط زیست بوسیله پیاده رو متحرک می باشد، این طرح کشور ایران را همراه چند کشوری که در این زمینه صاحب طرح و اختراع می باشند قرار داد.

طرح تولید برق از پیاده روی متحرک

طرح تولید برق از پیاده روی متحرک

آقای مهندس مهدی میرعبداله یانی دوست و همکار گرامی و یکی از صاحبنظران و پیشکسوتان صنعت آسانسور ایران که نمونه های متعددی از نوآوری های خود را به دنیای اسانسور معرفی نموده است. از جمله:

  • آسانسور گردنده  (Rotating Elevator)یا آسانسوری که کابین آن در حین حرکت بر محور مرکزی خود می چرخد. این اختراع با نام  (M-23) ثبت جهانی شده است.
  •  اسانسور آبی،(Water Lift) نیز با نام (M-35) به جهان آسانسور معرفی شده، این اسانسور با استفاده از نیروی آب حرکت می کند.

را در کارنامه اختراعات خود دارد، این بار در بخش تولید انرژی از طریق :

  •  پیاده رو متحرک (Moving sidewalks)

ابتدا مسئله بحران انرژی و رویکرد جهانی در رابطه با مقابله با این مشکل را بررسی نموده و در پایان به بررسی پیاده رو متحرک و تولید برق یا همان  طرح M-37  می پردازیم.

 

تکنسین ها در حال نصب تجهیزات جذب انرژی جنبشی دو جهته در پیاده رو

تکنسین ها در حال نصب تجهیزات جذب انرژی جنبشی دو جهته در پیاده رو یکی از خیابانهای جنوب غربی فرانسه

کاهش سوخت های فسیلی و منابع نفت و گاز در جهان و مصرف بی رویه این نعمت خدادادی، وابستگی و نیاز بشر به آن، انسان را به فکر تامین منابع جدید انرژی جایگزین متوجه ساخته است.

مدتی است دانشمندان و مخترعین جهان این موضوع را مورد توجه قرار داده اند. در سال ۲۰۰۸ برای اولین بار در یکی از سالن های پایکوبی، (GreenBiz) با استفاده از صفحات تولید الکتریسیته، توانستند از این صفحات با پایکوبی افراد بر روی آنها حدود ۵۰ تا ۶۰ وات تولید کنند.

یکی از این نوآوری ها، تولید انرژی پیزو الکتریک (Piezoelectric) می باشد، ماهیت پیزو الکتریک به صورتی است که می توان با استفاده از فشار مکانیکی یک کریستال، انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل کرد.

با قرار دادن صفحات این سیستم در سطح پیاده رو، محل هایی که تردد عابرین زیاد می باشد، به راحتی می توان انرژی های جنبشی را جمع آوری نموده و تبدیل به انرژی الکتریکی نمود و چراغی در زیر پا روشن نمود.

 

با سیستم پیزوالکتریک انرژی مکانیکی به الکتریکی تبدیل و چراغ زیر پا روشن می شود

 

با سیستم پیزوالکتریک انرژی مکانیکی به الکتریکی تبدیل و چراغ زیر پا روشن می شود

بر اساس آمار موجود، معمولا افراد عادی به طور میانگین در شبانه روز برای انجام کار و فعالیت های روزانه خود حدود ۵۰٫۰۰۰ الی ۳۰٫۰۰۰ گام بر میدارند، با استفاده از تکنولوژی نوین می توان انرژی جنبشی این گامها را بر روی سنگفرش پیاده روها و معابر شلوغ تبدیل به انرژی الکتریکی نمود و از آن برای مصارف روشنایی و …….استفاده کرد.

در سال ۲۰۰۹ در انگلیس و فرانسه این ایده شکل جدی تری بخود گرفت و نمونه های اولیه آن به صورت آزمایشی مورد بهره برداری قرار گرفت.

بر اساس داده های موجود از نمونه ها، در هر نقطه از خیابان یا پیاده رو، مکانهایی نظیر

  • حیاط مدارس،
  • پیست های ورزشی،
  • باغ وحش،
  • پارک،
  • میادین ورزشی و …..که شاهد رفت و آمد زیاد مردم باشد، می توان انرژی های جنبشی هر گام را که حدود ۱ الی ۲ وات برق در ساعت تولید می کند را جمع آوری نموده و با ذخیره سازی، و از آنها استفاده گوناگونی از قبیل:
  • روشنایی معابر
  • ماشین های فروش بلیط
  • چراغهای راهنمایی چهارراهها
  • علایم و تابلوها
  • درهای اتوماتیک محلهای عمومی
  • رایانه ها
  • مایکروویو
  • یخچال نمود. این تکنولوژی در سال ۲۰۱۰- ۲۰۰۹ در شرق لندن مورد استفاده آزمایشی قرار گرفت و طراحان آن ابراز امیدواری می کنند که در سایر نقاط مهم جهان مخصوصا میدان تایمز نیویورک، محوطه برج ایفل، شهرک سینمایی والت دیسنی و… مورد استفاده قرار گیرد.

همچنین در مرکز شهر تولوز فرانسه، مخصوصا در محل عبور عابرین پیاده از عرض خیابان صفحاتی نصب شده که می تواند ۳۰ وات برق تولید کند. شهردار تولوز اظهار داشته، شهر تولوز تنها شهر دنیاست که از این سیستم استفاده می کند.

 

صفحات کف پوش با حسگرهای انتقال دهنده انرژی که لامپی را روشن کرده

 

صفحات کف پوش با حسگرهای انتقال دهنده انرژی که لامپی را روشن کرده

صفحات کف پوش این پیاده روها دارای حسگرهایی هستند که انرژی ایجاد شده را روزها جمع آوری و در یک باطری بزرگ ذخیره می کند، و برای رروشنایی و دیگر موارد می توان استفاده نمود.

البته عده ای پا را فراتر نهاده و بر این باورند که با نصب تجهیزاتی از قبیل فیزوالکتریک در کفش سربازان، می توان انرژی جنبشی قدمهای سربازان را پس از تبدیل به نیروی برق مورد استفاده آنها برای تجهیزاتی که در اختیار دارند قرار داد.

حال باز گردیم به طرح پیاده رو متحرک (M-37)  این طرح در دنیای آسانسور پدید آمده و جالبست که با روایت مبتکر این طرح، با آن آشنا شویم، وی در مقدمه طرح پیاده رو متحرک برق ساز اظهار داشته:

همیشه هنگامی که در شیب پیاده رو قدم می زدم، در ماهیچه های پا فشاری احساس می کردم، این فشار باعث کند شدن حرکت می شد. فکرم متوجه هدر رفتن  انرژی ها بود و به دنبال چاره ای که بشود این انرزی های سرگردان را به خدمت گرفت.

این مسئله مدتها فکر و ذهنم را به خود مشغول کرده بود، تا اینکه اندیشه ساختن پیاده رو متحرک از قوه به فعل در آمد، با اجرای طرح اولیه پیاده رو متحرک برق ساز، شرایط به صورتی در آمد که بخشی از انرژی که هدر می رفت، در اینجا به کمک آمده و موجب حرکت دادن پیاده رو گشته و در نقطه دیگری انرژی تولید شده مورد استفاده قرار گیرد.

طبق روال خود، وقتی این طرح از تئوری به حقیقت پیوست، نام آنرا انتخاب کردم:

  • پیاده رو متحرک (مولد برق) ام- ۳۷     (Moving sidewalks  M-37)

 ابتدا پیاده رویی ساختم، متشکل از تعدادی قرقره متحرک که دور تا دور این قرقره ها را تسمه نقاله فراگرفته بود.

  پیاده رو متحرک تولید برق

                              پیاده رو متحرک تولید برق (پیاده رو برق ساز)

زمانی که یک نفر بر روی این تسه نقاله گام بردارد، در واقع از طریق قرقره های متحرک انرژی اضافی ماهیچه های پا را به تسمه نقاله منتقل نموده و با ادامه گام برداشتن خود، تسمه نقاله را به حرکت در آورده و نهایتا” این انرژی جنبشی، فلکه  (Foley)
یک ژنراتورر را به حرکت در آورده و با گردش فولی ژنراتور، برق تولید می شود.

از این الکتریسته می توان جهت شارژ باطری، و به طور همزمان جهت حرکت پیاده رو متحرک در سمت مقابل استفاده کرد یا از الکتریسیته آن جهت روشنایی استفاده نمود.
پس با استفاده از این طرح، انرژی گرمایی که در اثر اصطکاک بین کفشهای افراد و تسمه نقاله وجود دارد، می توان آنرا به انرژی مفید تبدیل نموده و در جای دیگری از آن استفاده کرد.

اکثرا پیاده روی را یک ورزش سالم می شناسند و هر روز به پیاده روی می روند، چنین افرادی با ورزش بر روی پیاده رو متحرک ضمن انجام ورزش مورد علاقه، باعث گردش و حرکت تسمه نقاله و قرقره ها شده و به تولید انرژی پاک و سالم، و به پاکیزگی و سلامتی و اقتصاد جامعه نیز کمک می کنند.

در مسیر های شیب دار، اگر کسی سعی کند خودش قدم بزند، با اعمال نیرو به قرقره های متحرک و تسمه نقاله، می تواند به افزایش سرعت دیگران کمک کند.

جهت استفاده بهینه می توان پیاده رو متحرک را در بخش میانی پیاده رو مستقر نمود، و در دو طرف آن پیاده رو ثابت وجود داشته باشد.

تصویر شماره یک

  • تشریح سیستم پیاده رو متحرک مولد برق (پیاده دو برق ساز ) هنگام پائین آمدن به پیاده رو متحرک فشار وارد کرده و همین عمل کافی است تا تسمه نقاله و قرقره های متحرک به حرکت در آیند.(تصویر شماره یک)

تصویر شماره دو

 

  • در شکل شماره دو نمودار پیکر آزاد نیروی ماهیچه ای و مولفه های آن برای یک نفر نشان داده شده است.

تصویر شماره سه

 

  • مولفه مماسی چند نیرو برای چند نفر که در حال پائین امدن هستند در (شکل سه) نشان داده شده است

  • نیروی برآیند ایجاد شده توسط اجزاء، هنگامی که به فولی ژنراتور منتقل می شود سبب تولد انرژی الکتریکی می شود.(شکل شماره چهار)

پروژه پیاده رو متحرک مولد برق ( پیاده رو برق ساز) توسط مهندس مهدی میر عبداله یانی طراحی شده است، و توسط دکتر روزبه میرعبداله یانی و مهندس احسان صیادی مفرد، به همراه تکنسین های شرکت تسلا- ایران ساخته شده است. این طرح مشابه طرح های M-23 و M25 به مجله  Elevator World USA ارائه گردیده است.

 

منبع: پارس لیفت


کابین خود متحرک برای کشش آسانسور MRL

بدون نظر

 MRL حروف اول کلمات لاتین MACHINE ROOM LESS می باشد . در صنعت آسانسور این اصطلاح را در مورد آسانسورهای بدون موتورخانه بکار می برند . در طول دهه پیش آسانسورهای بدون موتورخانه (MRL ) که خود زمینه ای برای افزایش سود دهی نه تنها آسانسورهای هیدرولیک بلکه آسانسورهای مرسوم معمول نیز می باشند ، به برتری دست یافته است . کوره راهی که در صنعت آسانسور شکل گرفته ، بیشتر صنعتگران اروپائی در زمینه آسانسور را برای ابداع نظریه هائی پیرامون سیستم های (MRL ) درخود جای داده است . اکثر این نظریه ها باعث پیدا شدن رخنه هائی شدند که فارغ از هرگونه کسب اجازه و امتیازی بودند و نتیجه این بود که ایده هائی به تولید راه پیدا کردند که عجیب و غریب ، مشکل در اجرا و یا گران قیمت بودند . عده ای از سازندگان بر این عقیده بودند که نباید ماشین را دائماً در محلی داخل چاه جای داد بلکه می باید آن را به صورت یکپارچه با کابین درآورد که به همراه آن بالا و پائین برود این ایده اصلی بود که تفاوتی مابین این تولیدات و دیگر سیستم های (MRL ) داشت ، گذشته از این ، اولین خصیصه متمایز و جداگانه APOLLO بود . دومین نظریه ای که APOLLO را در بازار آسانسور یکتا و بی رقیب کرد ، این واقعیت بود که کنترلر به دو بخش غیر وابسته تقسیم می شد . اولی ” کنترلر بیرونی ” که تنها شامل تجهیزات ضروری برای استفاده کننده یا پرسنل نگهداری لازم است از قبیل قطعاتی برای عملیات تست یا مواقع ضروری . کلیه تجهیزات دیگر کنترلر مثل اینورتر و سایر قطعات ، در جعبه دیگری گردآوری شده اند که به آن ” کنترلر کابین ” می گویند و شامل بخش هائی است که لزومی ندارد برای استفاده کننده از آسانسور و یا شرکت نگهدارنده در طول مدتی که آسانسور به صورت طبیعی در حال کار است و یا در روال نگهداری آن ، قابل دسترسی باشد . اولین کنترلر تا زمانی که کنترلر دوم در پشت فریم ماشین قرارداده شود داخل جعبه ای بیرون ولی نزدیک چاهک نصب می شود . نتایج اولیه نظریه بر می گشت به ابعاد و اندازه های چاه به عنوان تابعی ، تنها برای ابعاد کابین و سیستم و فضای مورد نیاز ماشین ، ولی تا زمانی که ایده دوم نیاز به حداقل فضای ایده آل برای کنترلر در خارج از چاه را نتیجه داد . در نهایت بهره اصلی از این سیستم صرفه جوئی در زمان نصب است . به این دلیل ، موتور که سنگین ترین قسمت سیستم است در پائین ترین طبقه روی کابین نصب می شود و دیگر قطعات که در بالا و داخل چاهک نصب می شوند از لحاظ وزنی هر کدام دارای بیش از ۳۵ کیلوگرم نمی باشند .

کابین خود متحرک برای کشش آسانسور
موتورگیربکس :
یکی از ابتدائی ترین مشکلاتی که یک تیم طراحی باید حل می کرد ، انتخاب موتورگیربکس بود . بعد از اینکه تصمیم گرفته می شد موتورگیربکس به صورت یکپارچه با کابین بکار گرفته شود ، مشکلاتی که باید رفع می شد ، وزن موتور گیربکس و انتقال برق روی کابین بود . برای حرکت ماشینی که بار مجازی را در حداکثر سرعت آسانسور حمل می کند موتور از اهمیت ویژه ای برخوردار است . دو گزینه مهم وجود داشت : استفاده از یک سیستم چرخ دنده ای با موتوری با سرعت بالا و گشتاور پائین یا موتور بدون گیربکس ( GERLESS ) با گشتاور بالا و سرعت پائین در مقایسه سیستم ماشین های چرخ دنده ای ( موتورگیربکس ها ) با گیرلس ها ( ماشین های مستقیم بدون چرخ دنده ) موتور ماشینهای چرخ دنده ای ظاهراً از نظر اندازه به دلیل نیروی گریز از مرکز ، کوچکترند. در ازای سطوح بالای گشتاور مورد نیاز در گیربکس های آسانسور ، که :
  1. کنترل سرعت مکانیکی ( گاورنر )
  2. ضربه گیر
  3. پایه کنترل سرعت مکانیکی
  4. پایه آویز طناب فولادی
  5. صفحه فلزی تثبیت براکت
  6. سوئیچ حد بالا
  7. ریل کابین
  8. براکت ریل
  9. کف طبقه
  10. روپوش فلکه
  11. فلکه هرزگرد
  12. کنترل کننده کابین
  13. سیستم مکانیکی ایمنی رول کابین
  14. پایه کنترل کننده کابین
  15. کمان سوئیچ ها
  16. سیستم ایمنی حفاظت
  17. سوئیچ حد پائین
  18. فلکه هرزگرد گاورنر ( لرزه گیر )
  19. ضربه گیر کابین
  20. پایه ضربه گیر کابین
  21. میله آویز
  22. فلکه هرزگرد
  23. محل تثبیت سرسیم بکسل
  24. پایه نصب طناب فولادی
  25. فلکه هرزگرد قاب وزنه
  26. نگه دارنده وزنه
  27. قاب وزنه
  28. پایه سوئیچ
  29. پایه گیربکسECD
  30. پایه براکت
  31. ریل وزنه
  32. یوک کابین
  33. صفحه ایمنی بین کابین و وزنه
  34. پایه فنری کابین
  35. پایه ضربه گیر قاب وزنه
بالغ بر Nm 100 است ، ماشین های گیرلس نه می توانند فشرده باشند و نه می توانند به عنوان سازه ای کم وزن مورد استفاده قرار گیرند . یک سیستم سنتی و معمول با جعبه دنده ( گیربکس ) یک مشکل اساسی دارد آن هم به دلیل وزن زیاد در ترکیب با حجم بزرگ گیربکس است . البته این مشکل با ارائه راه حل از طرف کارخانه آلمانی GETNIBE ALPHA که تولید کننده گیربکس های آلومینیومی است مرتفع گردید و بهره گیری از آن برای آسانسور به دلیل حجم کم در سرعت های بالا و موتورهای سنکرون کوچک ضروری به نظر می رسید
حاصل ترکیب موتور و گیربکس سبک وزن ، یک موتورگیربکس فنی و صنعتی شد که مجموع وزنش با فلکه ۱۳۰ کیلوگرم و ابعاد بیرونیش ۴۳۵ در ۴۴۰ میلیمتر است .
مشکل بزرگ دوم که باید هموار می شد انتقال برق مورد نیاز موتور بر روی کابین بود طرح پیشنهادی سازنده جعبه دنده ای با پوششی از کابل که به طور مشابه برق ۴۰۰ ولت را در امتداد سیگنال های ولتاژ پائین منتقل می کرد را پیگیری کردیم .
انقباض ( کشش ) :
بعد از تصمیم گیری در مورد یکپارچه کردن موتورگیربکس با کابین مشکل دیگری که ما با آن روبرو بودیم سرخوردن طناب فولادی ( سیم بکسل ) روی فلکه بود به این دلیل که ما از یک فلکه کوچک به منظور کاهش گشتاور مورد نیاز استفاده کرده بودیم ، مشکلی که به وجود آمد کشش بر روی فلکه کم بود . این واقعیت که نسبت طناب فولادی در این نوع آسانسور دو به یک است ( طناب فولادی با قطر کمتر و متعاقباً فلکه های انحرافی کوچکتر ) به ما این فرصت را داد تا از پیچش مضاعف طناب فولادی بر روی فلکه استفاده کنیم ، از این تکنیک به طور گسترده در بیشتر آسانسورهائی که از موتورهای گیرلس استفاده می کنند بهره می گیرند از این تکنیک نتیجه گرفتیم که زاویه پیچش طناب فولادی به دور فلکه باید ۲۷۰ درجه باشد که قدرت انقباض و کشش تضمین شود . اگر چه پیچش مضاعف طناب فولادی بر روی فلکه انقباض کافی ایجاد کرد ولی با این حال مشکل دیگری به وجود آمد حال بارهای موجود روی محور فلکه بیشتر و بالاتر از همان مقدار مجاز بار + وزن قاب وزنه است بدین معنا که تحمل بار استاتیکی محور فلکه محدود می باشد در نتیجه در آسانسورهای آپولو وزن کابین محدود می گردد .
تخلیه در مواقع اضطراری :
آسـانـسور آپولو به یک سیستم تخلیه اضطراری استاندارد و نیمه اتوماتیک مجهز می باشد بـه عبـارتـی در مورد نقض برق کسی باید به کنترلر بیرونی سیستم آسانسور که در جائی نزدیک چاهک آسانسور نصب گردیـده مـراجعه نـموده و عـملیات تـخلیـه را اجرا نماید سیستم تخلیه به باطری مجهز می باشد که همیشه مدار ایمنی آسانسور را کنترل می کند و اگر سیستم ایمنی لازم را جهت حرکت نداشته باشد اجازه حرکت کابین را نمی دهد هنگامی که کسی بخواهد به تخلیه افرادی که بدلیل مشکل برق گیر افتاده اند کمک کنند تا ابتدا باید از ایمن بودن سیستم اطمینان حاصل نماید سپس نسبت به حرکت کابین از طریق کنترلر بیرونی مبادرت ورزد کنترلر بیرونی با استفاده از باطری که منظور کنترل مدار ایمنی در آن تعبیه گردیده نسبت به بازکردن ترمز اقدام می کند پس از باز شدن ترمز کابین به دلیل عدم تعادل وزن کابین و وزن قاب وزنه شروع به حرکت در جهت پائین و یا جهت بالا می نماید . سر هر طبقه سوئیچ هائی تعبیه گردیده که کابین در زمان حرکت اضطراری هنگامی که به این سوئیچ ها می رسد متوقف می شود در حالتی که از نظر وزنی تعادل بین کابین و قاب وزنه برقرار باشد یعنی نصف ظرفیت آسانسور بار داخل کابین باشد در این صورت کابین در هیچ جهتی حرکت نمی کند در صورت برقراری چنین حالتی فرد متخصصی باید وارد چاهک آسانسور شده و خود را به روی کابین برساند به این ترتیب تعادل وزنی به هم ریخته و کابین فقط در جهت پائین شروع به حرکت می نماید . در طول مدت عملیات تخلیه فرد مسئول عملیات تخلیه باید مراقب سرعت حرکت کابین باشد به منظور ایمنی و جلوگیری از برخورد ناشی از حرکت کنترل نشده کابین ترمز ماشین به طور اتوماتیک هر سه ثانیه یک بار بسته می شود و شخص باید دکمه بازکردن ترمز را مجدداً فشار دهد . برای کنترل بهتر زمان اضطراری روی کنترلر بیرونی دو عدد لامپ نوری کوچک ( LED ) تعبیه گردیده که اولی سرعت کابین و دومی زمان رسیدگی کابین به طبقه و هم سطح شدن را نشان می دهد . سیستم های تمام اتوماتیکی برای تخلیه اضطراری وجود دارد که می تواند با برق DC V 48 که توسط باطری تأمین می شود این سیستم هنگام قطع برق فعال شده و به طور اتوماتیک فعال می گردد و کابین را در جهت پیش فرض به حرکت در می آورد و کابین را در نزدیک ترین طبقه پس از دریافت سیگنال تعیین سطح متوقف نموده و غیر فعال می گردد .
ایمنی :
مسئله دیگری که برای تیم طراحی آسانسور آپولو مشکل ساز بود بحث ایمنی سیستم بود . در حقیقت قسمتی از موتور که شامل ترمز سیستم نیز می شود به همراه کابین در حرکت بود و این بحث های زیاد را به وجود آورد . سازنده موتور از دیسک ترمزی که توسط شرکت مایر تأئید شده بود و ایمنی سیستم را تحت عملکرد نرمال و طبیعی آسانسور تضمین می کرد استفاده نمود . مشکل اصلی که همچنان باقی مانـده بود ایمنی سیستم در زمانی که پرسنل نگهداری وارد چاهک آسانسور به منظور عملیات سرویس و تعمیرات می شدند بود . به منظور امنیت شخص یک ایمنی نگهداری قرار داده شد تا هنگامی که کسی بر روی کابین ایستاده از حرکت آن جلوگیری کند . این سیستم مکانیکی هنگامی که پرسنل نگهداری روی کابین قرار می گیرند یک سوئیچ را فعال نموده و این سوئیچ مدار ایمنی سیستم را قطع و از حرکت آسانسور جلوگیری می نماید .
منبع : مجله دنیای آسانسور

بر گزاری دومین دوره آموزشی بازرسان آسانسور

بدون نظر

دومین دوره آموزش بازرسان آسانسور استان تهران

دومین دوره آموزش بازرسان اسانسوراستان تهران روزهایی دوشنبه و سه شنبه اول و دوم اسفند ماه در سالن امفی تئاتر اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان تهران برگزار می شود.


انتخاب یک آسانسور

۱ نظر

آنالیز طراحی :
+ورودی
۱-نوع ساختمان (مسکونی، تجاری،‌بیمارستانی، مدرسه و غیره)
۲- تعداد کل طبقات
۳- تعداد طبقات جمعیت دار
۴- اگر واحد غبر مسکونی است تعداد اتاقها در هر واحد و تعداد واحدهای هر طبقه و در غیر اینصورت مساحت مفید هر طبقه
۵- جمعیت هر طبقه
۶-کل تراول (‌طول مسیر حرکت آسانسور)
۷- ارتفاع طبقات
۸- در صورت خاص بودن ساختمان (مهد کودک، خانه سالمندان، معلولین و…)
+پردازش
۱-تعیین جمعیت کل
۲- تعیین جمعیت در زمان ترافیک
۳- زمان انتظار برای دریافت سرویس (Interval)
4-زمان یک سفر کامل Round Trip Time
پارامترهای مهم مؤثر در محاسبه زمان یک سفر کامل:
– زمانهای پیاده و سوار شدن
– زمانهای پرش
+خروجی
تعداد آسانسور
سرعت آسانسور
ظرفیت آسانسور
نوع کنترل:
– گروهی و تعداد آن
– مجزا

طراحی آسانسور
پس از آنالیز ترافیک و بررسی محدودیتهای ابعادی که بر اساس فرم صفحه بعد اطلاعات اولیه آن از طریق بازدید از محل و یا نقشه های ابعادی و مشاوره با کارفرما صورت می گیرد. امر طراحی آسانسور صورت می گیرد.
فاز اول_بررسی و تعیین ابعاد و اندازه ها
فاز دوم _ بررسی و تعیین مشخصات فنی قطعات
فاز سوم _تهیه ی نقشه های اجرایی جهت عملیات نصب و راه اندازی
استاندارد مورد نظر در طراحی: EN81

فاز اول طراحی: طراحی ابعاد و اندازه ها
پس از انتخاب آسانسور مناسب از نظر تعداد، سرعت و ظرفیت که با بررسی محاسبات ترافیکی و محدودیتهای ابعادی صورت پذیرفت، بر اساس جداول ابعاد و اندازه های مطابق مقررات EN81 و توصیه های ISO که در صفحات بعد آمده است. سعی می شود مناسبترین ابعاد و اندازه ها انتخاب گردد.
شایان ذکر است ابعاد و اندازه های ارائه شده صرفا” برای آسانسورهای معمولی و استاندارد می باشد. در شرایط خاص و آسانسورهای گرد، آسانسورهای پاناروما(شیشه ای) و یا آسانسورهای صنعتی، ابعاد و اندازه ها بر اساس شرایط موجود تعیین می گردد اما همواره سعی می شود مقررات EN81 برای میزان فضای هر مسافر (مساحتها) رعایت گردد.
خروجی های فاز اول طراحی عبارتند از:
تعیین ابعاد چاهک (عرض – عمق – ته چاه Pit – اورهد – طول مسیر)
تعیین ابعاد موتورخانه و محل آن (طول – عرض – ارتفاع – بالا یا پایین)
تعیین ابعاد کابین (یک طرف درب – دو طرف درب)
تعیین نوع دربها و سمت بازشو (چدنی – سربی – در ابعاد مختلف)
نوع وزنه تعادل و ابعاد آن (چدنی – سربی – در ابعاد مختلف)
موقعیت وزنه تعادل (پشت کابین – بغل کابین)

فاز دوم طراحی: تعیین مشخصات فنی قطعات
پس از انتخاب ابعاد و اندازه ها، فاز دوم طراحی که در واقع مشخص نمودن دقیق پارامتر های فنی قطعات می باشد شروع می شود. ابعاد و اندازه های طراحی شده برای چاهک، کابین و درب ها پارامتر های بسیار مهمی هستند که در انتخاب مشخصات فنی قطعات مؤثر می باشد. لذا عوامل اصلی مهم، در انتخاب قطعات و مشخصات فنی آنها عبارتند از:
عوامل موثر در انتخاب تجهیزات
۱- نوع استادارد EN81
2-سرعت آسانسور
۳- ظرفیت آسانسور
۴- طول مسیر حرکت (تراول آسانسور)
۵- ابعاد و اندازه ها (چاهک، موتورخانه، کابین، درب)
۶- نوع کاربری آسانسور
۷- محیط کاربری آسانسور
۸- اتخاب نوع و کیفیت حرکت آسانسور

فاز سوم طراحی: تهیه نقشه های اجرایی جهت عملیات نصب و راه اندازی
پس از طراحی ابعادی و تعیین مشخصات فنی قطعات و تجهیزات، نقشه های اجرایی جهت آماده سازی چاه و همچنین نحوه قرارگیری و نصب تجهیزات و نقشه های مدار های کنترل تهیه می گردد.
در این مرحله از طراحی پارامتر های زیر مشخص می شود.
۱- نحوه اسکلت فلزی و آهن کشی جهت چاهک های آجری (محل نصب براکت های ریل)
۲- نحوه پلیت گذاری برای چاهک های بتنی )محل نصب براکت های ریل)
۳-نحوه قرارگیری تجهیزات آسانسور برای عملیات نصب
۴- مشخص نمودن محل سوراخهای سکوی موتورخانه
۵- نحوه بتن ریزی کف چاهک و محل قرار گرفتن بافرها
۶- نحوه آماده سازی محل های نصب درها
۷- محاسبه نیرو های وارده به سازه اصلی چاه
۸- مشخص نمودن نقشه اجرایی موتورخانه (قلاب سقف – هواکش موتورخانه و چاهک – درب ورودی – محل تابلوی ۳ فاز)
۹-تهیه نقشه های کنترل فرمان و نحوه سیم کشی چاهک و موتورخانه
۱۰- ارائه دستورالهمل های کابل کشی و آماده سازی تابلو ۳ فاز جهت کارفرما
۱۱- انجام بازرسی های فنی نهایی و تحویل تجهیزات به کارفرما


کارهای اجرائی کارفرما هنگام اجرای آسانسور در ساختمان

۱ نظر

– ضد زنگ آهن کشی
– دیوار کشی دورتادور چاهک آسانسور بعد از نصب ریل و درب
– سفید کاری دیوارهای داخلی چاهک و مسدود کردن کلیه منافذ
– سفید کاری آستانه درب
– نصب قلاب زیر طاق اتاق آسانسور با تحمل بار ۱۵۰۰ کیلو گرم
– نصب کابل و جعبه سه فاز در اتاق آسانسور
– اجرا چراغ تونلی
– روشنائی موتور خانه
– اجرا هواکش ۴۰در۴۰ داخل اتاق آسانسور
– اجرا چاه ارت
– بنائی ته چاهک و اجرا سکوی ته چاه ‍
– اجرا بتون بعد از تهیه موتور آسانسور
– رنگ آمیزی درب های طبقات
– اجرا دریچه چاهک آسانسور در موتور خانه
* مسئولیت تحمل نیروهای وارده بر دیوارههای آسانسور وبتون بالا واستقامت کف چاهک بر عهده مهندس ناظر ساختمان می باشد.

دستورالعمل حرکت کابین در زمان قطع برق  :

۱-ابتدا کلید اصلی برق را قطع کنید.

۲-دسته ترمز روی گیربکس را به سمت راست یا چپ گردانده تا ترمز آزاد شود. (مراقب باشید در این حال فولی گیربکس آزاد می شودوکابین با سرعت زیاد حرکت می کند برای کنترل سرعت کافیست دسته ترمز به حالت اول برگردانده شود.)

۳- بادست فولی اصلی را پس از آزاد شدن ترمز گردانده تا کابین به راستای یک طبقه برسد. دراین حالت افراد می توانند ازداخل کابین خارج شوند.

– راستای طبقه با رنگ روی سیم بکسل علامت گذاری شده است .

۴-کلید اصلی برق مجددا وصل شود تادر صورت وصل برق شبکه آسانسور بتواند کار کند.


برگزاری مجامع سندیکای صنایع آسانسور و پله‌برقی ایران

بدون نظر

در ادامه پیگیری مطالبات تعداد کثیری از اعضای صنایع آسانسور و پله‌برقی و مطابق تصمیم مجمع فوق‌العاده بیست و ششم آذرماه ۹۰ که منجر به استعفای هیات مدیره محترم در دقایق پایانی شد، هیات مدیره موظف به برگزاری مجمع فوق‌العاده و مجمع عادی به طور فوق‌العاده ظرف یک ماه از تاریخ ذکر شده مبنی بر انتخاب اعضای هیات مدیره و بازرسین و هم‌چنین اصلاح اساسنامه گردید.

در تداوم تلاش و اهتمام سرپرست امور تشکل‌های اتاق بازرگانی و اعضای صنعت، مجمع عمومی فوق‌العاده و عمومی عادی به طور فوق‌العاده سندیکای صنایع آسانسور و پله‌برقی ایران در تاریخ دوازدهم بهمن سال ۹۰ با هدف:

– انتخاب اعضای هیات مدیره جدید

– انتخاب بازرسین

– استماع گزارش هیات مدیره پیرامون عملکرد ۷ ماه گذشته

– استماع گزارش بازرسین

– اصلاح اساسنامه

و سایر مواردی که در اختیار مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده می‌باشد، با حضور سرپرست و مشاور حقوقی امور تشکل‌های اتاق بازرگانی وزارت صنایع و معادن و تعداد کثیری از اعضای صنعت آسانسور و پله‌برقی کشور در محل سالن اجتماعات اتاق بازرگانی تشکیل گردید.

سپس در اجرای ماده ۲۶ و بند الف ماده ۲۵ اساسنامه و دستور جلسه، انتخاب اعضای اصلی و علی‌البدل هیات مدیره انجام و اسامی منتخبان به شرح زیر اعلام گردید:

۱. علیرضا سخاوت

۲. قاسم رحمانی

۳. غلامرضا قلیچ‌خانی

۴. عباس حقیقی

۵. عباس ابریشمی

۶. فرید کورس

۷. مهدی زندنیا

۸. سعید نقوی

۹. مجید عبد الهی

۱۰. بهزاد فیروزفر (عضو علی البدل)

۱۱. رامین دهنوی (عضو علی البدل)

۱۲. محمدرضا زهره وندی (عضو علی البدل)

و اسامی بازرسین منتخب هم بدین شرح اعلام گردید:

۱. سید مهدی طباطبائی جعفری

۲. علی مرزبان

۳. فضل ا… فلاح‌پور (علی البدل)

در ادامه با اعلام رئیس مجمع جهت انتخاب شورای حکمیت و اعلام اسامی نامزدها، پس از برگزاری انتخابات اسامی زیر به عنوان اعضای شورای حکمیت صنایع آسانسور و پله برقی اعلام گردید:

۱. آقای میرحیدری

۲. آقای رجائی

۳. آقای ادریسی

۴. آقای منصوری

۵. آقای فلاح پور