شما می توانید با ارسال ایمیل خود ، بصورت رایگان مشترک شده و از بروزسانی مطلع شوید.

ایمیل خود را وارد کنید:

نرم افزار حسابداري آسانسور تبلیغات شما در این مکان

بایگانی برای بهمن, ۱۳۹۰

سریعترین آسانسور جهان

۱ نظر

آیا شما تا کنون آسانسور سرعت بالا را در بلندترین آسمانخراش چین بنام جین مائو در شانگهای(Jin Mao Tower ) تجربه کرده اید؟ آسانسورهای برج میلاد تهران با سرعتی حدود ۷ متر در ثانیه(۷m/s) حرکت می کنند.

با آسانسورهای برج میلاد می توانید سرعتی حدود ۴۲۰ متر در دقیقه را تجربه کنید. حالا فرض کنید، قصد دارید با:

آسانسوری که سرعت آن ۱۰۸۰ متر در دقیقه و یا با سرعت ۱۶٫۶  متر در ثانیه(۱۶٫۶m/s) داخل تونل یا چاه آسانسور با شتاب به سمت بالا می رود، این سرعت خارق العاده را تجربه کنید. در این صورت چه حالتی دارید؟ تا تجربه نکنید، کمی مشکل است، این تجربه را توضیح دهید. سازنده این آسانسور ها اعلام کرده:

سعی دارد تمام تلاش خود را در جهت تامین اطمینان و راحتی سرنشینان آسانسور بکار گیرد تا در یک کلام :

” تامین آسایش و امنیت و رفاه سرنشینان آسانسور” تامین گردد.

اما هیچگاه تکنولوژی های فعلی قادر به جلوگیری از حالت تهوعی که برای بعضی از مسافرین این آسانسور پر سرعت پیش می آید نیست!!!

شرکت ژاپنی میتسوبیشی الکتریک، با بیش از ۹۰ سال سابقه، به تازگی و برای اولین بار فن آوری های جدیدی را در آخرین محصول تولیدی خود بکار گرفته که در آن آسانسور با سرعتی معادل ۴۰٫۲ مایل در ساعت (۶۰ کیلومتر در ساعت) یا ۱۰۸۰ متر در دقیقه می باشد. (۱۶٫۶m/s) حرکت می کنند.

این آسانسورها قرار است در برج جین مائو شانگهای در منطقه پودانگ شانگهای چین سر بر آسمان ساید و رتبه بلندترین آسمانخراش چین را به خود اختصاص دهد. آسمانخراش جین مائو شانگهای با ۶۳۲ متر ارتفاع و ۱۲۸ طبقه پس از برج خلیفه در دوبی رتبه بلندترین آسمانخراش جهان را به خود اختصاص خواهد داد.

طراحی بلندترین آسمانخراش چین و دومین آسمانخراش جهان توسط شرکت معماری گنسلر ایالات متحده (U.S. architectural firm Gensler) انجام گرفته است. قرار است دومین آسمانخراش جهان تا سال ۲۰۱۴ (۱۳۹۲ شمسی) به بهره برداری برسد.

در این آسمانخراش تعداد ۱۰۶ (یکصد و شش) دستگاه آسانسور نصب می شود، که ۷ دستگاه  آسانسور Megaspeed می باشد و قرار است آسانسور مگا اسپید از پائین و بدون توقف به بالاترین طبقه حرکت کند.

این اسانسورها طی ۳۸ ثانیه ۱۲۸ طبقه را طی کرده و به طبقه آخر می رسد. با راه اندازی این آسانسورها رکورد سرعتآسانسورهای برج خلیفه دوبی که ۲۶mph می باشد، شکسته خواهد شد، آسانسورهای برج جین مائو با سرعتی معادل۴۰mph حرکت می کند.

تصویر برج جین مائو (راست) در کنار برج مرکز مالی جهانی شانگهای

بعضی از ویژگی و فن آوری های بکار رفته در این آسانسورها به شرح زیر می باشد:

  • دارای موتور مغناطیسی دائم، انرژی کارآمد، کم صدا و کم لرزش در زمان حرکت، این آسانسورها دارای مبدل بازسازی برق، دارای دو دسته سیم پیچ حلقوی سه فاز با سیستم های موازی توسط پانل های کنترل جداگانه هارد دیسک بوده(جمع آوری انرژی و تبدیل آن به الکتریسیته) و ولتاژ راه اندازی و جریان را از طریق یک رمپ تنظیم کننده، تغییر داده و استارت نرمی داشته و پیک و جریان های ناگهانی را خذف نماید. سیستم مبدل بازسازی برق ضمن فرآوری انرژی برای ساختمان، %۳۰ هم کاهش مصرف انرژی دارد.
  • تجهیزات عایق صدا و کنترل فشارهوای داخل کابین برای به حداقل رساندن تغییرات فشار آتمسفر برای حفظ سلامتی و جلوگیری از آسیب رسیدن به گوش مسافرین آسانسور.
  • استفاده از سیستم ترکیب پنوماتیک کنترل فشار با طراحی سقف آیرودینامیکی کابین آسانسور(Aerodynamically)
  • کابین این آسانسور “آسانسور گلوله” (Bullet Elevator)نامگذاری شده است.

کابین آیرودینامیک (Bullet Elevator)

  • استفاده از سیستم دوربین ویژه با نرم افزارهای مربوطه برای تشخیص پر بودن فضای کابین آسانسور، که معلوم شود فضای داخل تکمیل است یا خیر، حتی زمانی که فضای داخل کابین توسط لوازم و کالا پر شده باشد، این سیستم از توقف های بی دلیل جلوگیری نموده و باعث بازدهی آسانسور را بالا می برد.
  • کاهش وزن سیم بکسل ها، این کابلها با هسته مرکزی رشته های فولادی و پوشش غلاف پلاستیکی بسیار محکم و سبک، سفر آسانسور را نیز سبکتر کرده است.
  • ترمزهای دوبله با محور بست کمربندی هیدرولیکی روی محور دیسکهای ترمز برای ثبات ترمز.
  • دارای چرخ دنده های سیستم ایمنی برای ترمز ریل راهنما در موارد اضطراری، و حفاظت سیم بکسل ها، در صورت بروز مشکل در آن و قطع شدن، بامدیریت انرزی جنبشی در سرعت بسیار بالا با کمک فکهای سرامیکی و بسیار قوی و محکم کفشکهای دنده ای در برابر سایش، ضربه، گرما، اصطکاک و حرارت بالا این چرخ دنده ایمن و بسیار پایدار در برابر اصطکاک و حرارت می تواند عملکرد مناسبی داشته باشد.
  • راهنمای غلطکی ریل کابین، به منظور کاهش لرزش و ارتعاش کابین در برابر سرعت های فوق العاده آسانسور.

 

منبع: پارس لیفت


سریع ترین آسانسور

بدون نظر
نمایش سریع ترین آسانسور جهان در ژاپن
یک شرکت ژاپنی برای رونمایی و به نمایش گذاشتن سریع ترین آسانسور جهان، ساخت یک برج بسیار مرتفع را به پایان می رساند.

یک شرکت ژاپنی برای رونمایی و به نمایش گذاشتن سریع ترین آسانسور جهان، ساخت یک برج بسیار مرتفع را به پایان می رساند.

شرکت «هیتاشی» با تکمیل بلندترین برج تحقیقاتی جهان برای طراحی و ساخت سریع ترین آسانسور جهان با ظرفیت بالا آماده می شود.

این آسانسور با سرعت ۱۰۸۰ متر در دقیقه (۲۶/۴۰ مایل در ساعت) حرکت می کند و برج مزبور که قرار است آن را به نمایش بگذارد، ۲۱۳ متر ارتفاع دارد.

این برج موسوم به «G۱TOwer» در پایگاه تحقیق و توسعه و ساخت آسانسور این شرکت در شهر «هیتاشی ناکاسیتی» احداث شده و تا آوریل سال جاری میلادی تکمیل خواهد شد.

این شرکت همچنین امیدوار است حداکثر ظرفیت باری این آسانسور را به پنج تن برساند که با سرعت ۶۰۰ متر در دقیقه قابل حمل باشد. بودجه کلی که تاکنون برای ساخت این برج تحقیقاتی سرمایه گذاری شده ۶۶ میلیون دلار امریکا بوده است.


آشنائی با پله برقی -قسمت ۱

۱ نظر

پله برقی

  مقدمه
پله برقی، عبارتست از راه پله متحرکی که برای حمل و نقل مسافر به بالا و پائین در یک فاصله عمودی کوتاه بکار می رود. پله  برقی در سراسر دنیا و در مکانهائی که استفاده از آسانسور ممکن نیست، نصب و مورد استفاده قرار می گیرد. موارد استفاده اصلی این دستگاه در مراکز خرید، فرودگاه ها و مراکز حمل و نقل، مراکز تجاری، هتلها و ساختمانهای عمومی است. مزایای پله برقی بسیار زیاد است. پله برقی ها ظرفیت بالائی برای جابجائی افراد دارند و قابل نصب در در همان فضای فیزیکی راه پله هستند. پله برقی ها هیچ زمان انتظاری ندارند مگر در ترافیکهای بسیار سنگین جمعیتی. همچنین از آنها می توان برای هدایت مردم به خروجی های اصلی  یا مکانهای خاص مورد نظر کارفرما استفاده کرد. انواع سرپوشیده آنها برای استفاده در فضای باز نیز در دسترس می باشد. تعداد پله برقی های نصب شده در ایالات متحده بیش از ۳۰٫۰۰۰ دستگاه تخمین زده می شود که قادرند سالانه ۹۰ میلیارد مسافر را جابجا نمایند. پله برقی و هم خانواده آن یعنی پیاده رو برقی نیروی محرک خود را  با استفاده از موتورهای جریان متناوبی که سرعت ثابتی را ایجاد می کنند تامین می نمایند. این سرعت عموما بین ۰٫۳ تا ۰٫۶ متر بر ثانیه است. بیشینه زاویه نصب پله برقی برای ارتفاع ۱۸ متر برابر ۳۰ درجه نسبت به افق می باشد.
اختراع پله برقی به شکل قابل استفاده برای عموم را به یکی از کارمندان شرکت آسانسور اوتیس بنام چارلز دی سیبرگ نسبت می دهند. مخلوق او، در نمایشگاه سال ۱۹۰۰ پاریس ارائه شد که موفق به کسب جایزه اول گردید. سیبرگ، کلمه پله برقی را از ترکیب دو واژه ESCALA  که در لاتین به معنای پله ها می باشد و ELEVATOR که به معنای آسانسور است ابداع نمود. در ۱۹۱۰ سیبرگ حق ثبت اختراع خود را به شرکت آسانسور اوتیس واگذار نمود. علیرغم پیشرفتهای بسیاری که در زمینه تکمیل این اختراع از بدو تولد تا کنون صورت گرفته، اما طراحی اولیه سیبرگ، هنوز هم اساس ساخت پله برقی است. این ماشین تشکیل شده از دو پلتفرم بالا و پائین که توسط یک خرپای فلزی بهم متصل هستند. خرپا شامل دو چرخ محرک  است که یکسری پله تاشو را  بصورت یک حلقه پیوسته به حرکت در می آورند. خرپا همچنین مجهز به حفاظ و  دو نوار دستگیره است که با سرعتی هماهنگ با سرعت حرکت پله ها حرکت می کنند.

اجزا:

پلتفرم های بالا و پائین:
این دو پلتفرم، قسمتهای منحنی حفاظ را در خود جای می دهند، همچنین موتور، گیربکس و پله ها را. پلتفرم بالا شامل موتور محرک و تجهیزات مربوطه و گیربکس اصلی سیستم می باشد. پلتفرم پائینی چرخها و تجهیزات لازم جهت بازگشت پله به مبدا را درخود جای داده است. این دوقسمت همچنین بالا و پائین خرپا را محکم می کنند. بعلاوه پلتفرمها مجهز به یک سینی یا صفحه ثابت و یک صفحه شانه ای می باشند. سینی مذکور فضای لازم برای ایستادن مسافرین قبل از سوار شدن به پله ها ی متحرک را فراهم میکند. این سینی با سطح تمام شده کف همتراز بوده و معمولا بصورتی تعبیه می شود که قابل جابجائی بوده و تجهیزات زیر آن در دسترس متخصصین نصب و نگهداری باشد. صفحه شانه ای ، قسمتی است که بین پلتفرم و پله های متحرک قرار می گیرد. نام گیری آن بخاطر این است که لبه های رو به پله آن دارای شانه هایی است که بین لبه های پله ها قرار میگیرد. این طراحی بدین جهت بکار رفته تا فاصله بین قسمت ثابت پلتفرم و پله ها را پرنموده و اجازه ندهد تا اشیا در این شکاف گیر کنند.

پله برقی
آناتومی پله برقی به زبان ساده

پله برقی
صفحه شانه ای

خرپا:
خرپا سازه ایست فلزی و توخالی که قسمت پائین و بالای پله برقی را بهم متصل می کند. از دو بخش جانبی تشکیل شده که بوسیله مهار های میانی از قسمت پائین تا بالا بهم محکم شده اند. دو انتهای خرپا به پلتفرم های پائین و بالا متصل شده و این پلتفرمها با بستهای فولادی و یا استفاده از بتن ریزی به طبقات متصل می شوند. خرپا همچنین متصل کننده حفاظ ها در بالا و پائین به یکدیگر است.

پله برقی

هدایت کننده ها:
سیستم هدایتگری در داخل خرپا تعبیه شده تا زنجیر پله ها  که باعث حرکت دائم پله ها در یک مسیر حلقوی میشود را در مسیر خود قرار دهد. در این مکانیزم دو چرخ هدایت کننده وجود دارد. یکی برای چرخ های جلوئی پله ها که به چرخ پله موسوم بوده و دیگری برای چرخهای عقبی پله ها که به چرخ کشنده موسوم می باشد. موقعیت نسبی این چرخها باعث میشود تا پله ها پس از خروج از صفحه شانه پائین  بصورت یک راه پله در طول مسیر خرپا قرار گیرند. در طول مسیر خرپا، این چرخها در حداکثر فاصله نسبت بهم قرار گرفته اند که باعث می شود تا هر پله نسبت به پله قبله زاویه ۹۰ درجه ایجاد کند. دز قسمت بالا و پائین مسیر، این چرخها به یکدیگر نزدیک می شوند بنابر این چرخهای جلو و عقبی پله تقریبا در یک امتداد قرار می گیرند. این امر باعث می شود تا پله ها بصورت صفحات تختی در کنار هم قرار گیرند.  بنابراین بسادگی می توانند طی حرکت دریک مسیر حلقوی به مبدا بازگردند. هدایتگر ها، پله ها را از مسیر زیرین خرپا عبور می دهند تا دوباره به ابتدای مسیر برگردند. در اینجا فاصله چرخهای هدایتگر از هم بیشتر شده و باعث می شوند تا سطح پله دوباره بصورت یک پله با زاویه قائمه در آید. این چرخه دائما تکرار می شود و پله ها را به انتهای مسیر رسانده دوباره به ابتدای مسیر هدایت می کند.

پله برقی

پله ها:
خود پله ها جامد بوده و بصورت یکپارچه و طی عملیات دایکاست از جنس آلومینیوم ساخته می شوند. ممکن است یک روکش لاستیکی بر روی سطح آنها کشیده شود تا امکان لغزش مسافرین را کاهش دهد. همچنی ممکن است یک خط نشانگر زرد رنگ جهت مشخص کردن لبه های پله اضافه گردد.لبه های دیواره و کف پله بصورت عاجدار تعبیه شده که این عاجها بگونه ای قرار میگیرد تا با عاجهای صفحه شانه ای در بالا و پائین پلتفرم جفت شود. پله ها توسط یک زنجیر فلزی که در یک مسیر بسته قرار دارد به یکدیگر متصل می باشند بطوریکه بدنه هر پله می تواند نسبت به پله مجاور خم شده و زاویه ایجاد نماید.  جلو وعقب پله ها هر کدام به دو چرخ متصل می باشد.چرخ های عقب از یکدیگر بیشتر فاصله دارند تا بر روی چرخ هدایتگر عقبی قرار بگیرند و چرخهای جلو پله فاصله محوری کوتاهتری دارند تا بتوانند در چرخ هدایتگر جلوئی که باریکتر است قرار بگیرند. همانطور که در بالا تشریح شد، موقعیت چرخ های هدایتگر نسبت به هم باعث جهتگیری پله ها در مسیر رفت و برگشت می شود.

پله برقی

منبع: لیفتیران


اولین نشست تخصصی پیشگیری از بروز حوادث و سوانح آسانسور

بدون نظر

کمیته راهبری جامعه ایمن شهرداری منطقه ۳ تهران ضمن تماس با مسئولین پورتال ، خبر برگزاری نشستی با عنوان  ” اولین نشست تخصصی پیشگیری از بروز حوادث و سوانح آسانسور” توسط آن سازمان را اعلام نموده اند.
این نشست  به بررسی عوامل موثر در بروز حوادث آسانسور و بررسی راهکارهای پیگیری از این حوادث خواهد پرداخت.
ضمن تشکر از این حرکت تخصصی شهرداری، امیدواریم که شاهد برگزاری نشستهای بیشتری در این زمینه باشیم.

آسانسور-پله برقی-www.liftiran.com


راهنمایی خارج کردن سرنشینان ازکابین آسانسور در مواقع اضطراری

بدون نظر

درهنگام توقف آسانسور به دلیل قطع برق و یا نقص فنی
ابتدا کلید اصلی برق را قطع نموده و سپس موارد مشروحه ذیل را انجام دهید:

۱- اگر قسمت های رنگ خورده سیم بکسل ها با قسمت های رنگ خورده پایه موتورگیربکس هم سطح هستند کابین در تراز یکی از طبقات ایستاده وگرنه با یک دست اهرم ترمز روی موتورگیربکس را فشار دهید و با دست دیگر فلکه دستی زردرنگ روی موتور را در جهتی که راحت تر می چرخد بچرخانید(در صورتی که سرعت حرکت زیاد شد با شل کردن اهرم جلوی سرعت را بگیرید) تا قسمتهای رنگ خورده روی سیم بکسل ها با قسمت های رنگ خورد پایه موتور گیربکس هم سطح شوند دراین حالت اهرم ترمز را رها کنید تا کابین متوقف شود.
۲- ازسوراخهای سقف چاه موقعیت کابین را پیدا کرده و به آن طبقه بروید.
۳- با کلید سه گوش درب طبقه را بازکنید و با فشاردادن لته درهای کابین درب کابین را هم بازکنید تا سرنشینان از آن خارج شوند.
۴- بلافاصله با شرکت آسانسور تماس گرفته تا برای بررسی وضعیت و رفع اشکال در محل حاضر شوند.


هزینه بازرسی واستاندار آسانسور

بدون نظر

هزینه بازرسی و استاندارد آسانسور، معمولا با تعداد طبقات مختلف متغیر است.

اما هزینه بازرسی برای آسانسورهای معمولی با تعداد طبقات حداکثر ۱۰ توقف به شرح زیر می باشد:

آسانسور ۵ طبقه  ۱/۲۰۰/۰۰۰ ریال

آسانسور ۶ طبقه ۱/۳۰۰/۰۰۰ ریال

آسانسور ۷ طبقه ۱/۴۰۰/۰۰۰ ریال

آسانسور ۸ طبقه ۱/۵۰۰/۰۰۰ ریال

آسانسور ۹ طبقه ۱/۶۰۰/۰۰۰ ریال

آسانسور ۱۰ طبقه ۱/۷۰۰/۰۰۰ ریال

ضمنا مبالغ مذکور بر اساس دو مرحله بازدید توسط مامورین اداره بازرسی و استاندارد می باشد.

چنانچه پس از دو مرحله بازدید، آسانسور دارای نواقصی باشد و برای بازدید، یا بازدیدهای بعدی نیاز به مراجعه مجدد باشد، برای مراتب بعدی، بابت هر بازدید باید مبلغ ۳۵۰/۰۰۰ ریال جداگانه پرداخت گردد.

در مورد قیمت آسانسور باید همگاران فعال در این بخش پیشنهاد قیمت ارائه نمایند.


آسانسور پنوماتیک، آسانسور خلاء یا آسانسور بادی

بدون نظر

سابقه آسانسور پنوماتیک یا آسانسور خلاء (Vacuum or (Pneumatic Elevator به سال ۱۹۸۹ باز می گردد، زمانی که جان جانسون (John Johnson) و هنریکا جانسون (Henryka Johnson) با اختراع بالابر، یا بالابر پنوماتیک چکشی (Penumatic Hammer Lift) موفق شدند این اختراع را طی پتنت شماره ۴۹۸۶۳۷۰ در تاریخ ۱۹/۱/۱۹۸۹ به ثبت برسانند. پس از اختراع بالابر پنوماتیک چکشی و ورود تکنولوژی آن به دنیای آسانسور به مرور بهره برداری از اختراع بالابر پنوماتیک به اشکال مختلف آغاز شد. ساخت آسانسورهای بادی، یا آسانسورهای پنوماتیکی (به این اسانسور، آسانسور تایر و یا آسانسور خلاء نیز می گویند) طی سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۲ شکل جدی تری به خود گرفت و به مرور ویژگی های آسانسور بادی توسعه داده شد و به سرعت در بازار آسانسور برای خود سهمی بدست آورد و فن آوری پنوماتیک و خلاءدر خدمت سفر های عمودی ساختمان های کوتاه قرار گرفت.

آسانسور پنوماتیکی در سال ۲۰۰۷ توسط خوانندگان مجله محصولات ساختمانی Hanley Wood Maggazinesl به عنوان یکی از ۱۰۰ محصول برتر تولید شده در این سال برگزیده شد.

آسانسور پنوماتیکی، یا آسانسور خلاء، آسانسوری است بسیار جالب و ارزان قیمت برای ساختمانهای کوتاه ۲ تا ۴ طبقه، با نصب بسیار آسان، نصب این آسانسور در مدت کوتاه یک روز الی سه روز با توجه به نوع و تعداد طبقات انجام می شود.

این آسانسور جالب در ساختمانهای تا ارتفاع حدود ۱۱ متر و از ۲ طبقه الی ۴ طبقه قابلیت نصب دارد.

طبق کاتالوگ یکی از شرکتهای سازنده آسانسور پنوماتیک، این آسانسور در ظرفیت های:

  • آسانسور ۱۶۰ کیلویی– قطر خارجی چاه اسانسور ۷۵cm- کابین قطر با۵۳cm و ارتفاع ۲۰۰۵cm
  • آسانسور ۲۰۶ کیلویی– قطر خارجی چاه آسانسور ۹۴cmکابین- قطر با ۸۲cm و ارتفاع ۱۹۵cm
  • آسانسور ۲۳۸ کیلویی – قطر خارجی چاه اسانسور ۱۳۲cm- کابین قطر با و ۱۱۰cmارتفاع۲۰۰۷cm
  • سرعت آسانسور خلاء یا آسانسور بادی حدود ۶ متر در دقیقه می باشد.

آسانسور بادی یا آسانسور پنوماتیکی با کابین شفاف شیسه ای حرکت بالا و پائین را بدون نیروی محرکه مرئی انجام می دهد.

آسانسور پنوماتیک در کم ترین فاصله موجود بین راه پله

آسانسور پنوماتیک در کم ترین فاصله موجود بین راه پله

در آسانسور بادی از برق تکفاز با ولتاژ نرمال استفاده می شود و برق مصرفی داخل کابین و چاه این آسانسور ۲۴ Volt بوده که خطر شوک الکتریکی و برق گرفتگی را به صفر رسانده است.

آسانسور پنوماتیک در فضایی حدود ۱ متر مربع بدون هیچ نیازی به حفر گودال و یا ایجاد موتورخانه و صرف هزینه های زیر ساخت مانند آسانسورهای دیگر در کمترین زمان ممکن که بستگی به نوع محصول دارد طی ۱ الی ۳ روز نصب و آماده بهره برداری می شود و بهترین گزینه برای ساختمانهای فاقد آسانسور، بخصوص ساختمانهایی که با کمبود فضا برای نصب آسانسور هستند.

یکی از ویژگی های آسانسور بادی، قابلیت نصب آن در همه ی فضاهای هندسی است که دست طراح را برای انتخاب گزینه مناسب باز می گذارد و درب طبقات این آسانسور را می توان در هر جهت بدون تبعیت از دربهای دیگر به طور مجزا و با نظر طراح و معمار ساختمان در هر زوایه ای قرار داد و هیچ محدودیتی در انتخاب محل نصب درب نمی باشد.

لذا آسانسور خلاء را می توان در اکثر ساختمانها و ویلاهای دو – سه و چهار طبقه، آپارتمانهای دوپلکس، فروشگاههای کوچک، نمایشگاهها و دفاتر تجاری نصب کرد.

آسانسور پنوماتیک با دید ۳۶۰ درجه بدون هیج عنصر مزاحم از قبیل کابلهای تخت، سیمهای داخل چاه و سیم بگسل و قاب وزنه تعادل و امثالهم، شرایط ویژه ای برای دید بهتر محیط اطراف برای مسافر داخل کابین شیشه ای فراهم می کند.

یکی دیگر از خصوصیات آسانسور خلاء سرویس و نگهداری آن می باشد که اصلا احتیاجی به روغن و گریس و مواد نفتی نداشته و عملا بابت روانکاری و مصرف روغن و گریس و دیگر موارد هیچ هزینه ای ندارد و طبق دستورالعمل سرویس دوره ای، بازدید این آسانسور هر ۴ سال بکبار می باشد، که بعضی از فروشندگان این دوره سرویس را حتی هر ۵ سال بکبار قید کرده اند.

آسانسور پنوماتیک با استفاده از فن آوری نوین، انقلابی در صنعت آسانسورهای کوچک و کوتاه مسیر بوجود آورده و آسانسوری است، منحصر بفرد و سازگار با طبیعت و محیط زیست با حرکت بسیار آرام و روان و با توقف های ملایم، ضمن اینکه این آسانسور در مسیربازگشت به پائین اصلا از انرزی برق استفاده نمی کند.

زمانیکه برق قطع شود به آرامی به طبقه همکف بازگشته و بدون نیاز به حضور فرد متخصص درب آسانسور بدون هیچ مشکلی باز و مسافر آن از کابین خارج می شود. آسانسور خلاء- یا آسانسور بادی چگونه کار می کند؟

آسانسور پنوماتیک ترکیبی است از یک سیلندر مدور عمودی صاف از جنس ورق های شفاف یا رنگی پلی کربنات، با یک کابین کواکسیال که حرکت این کابین در جهت بالا و پائین از طریق مکش و فشار هوا انجام می شود.

این عمل در اصل بر اساس فشار صعودی تولید شده و اختلاف فشار آتمسفر زیر و بالای کابین، خلاء مورد نیاز برای حرکت کایبن آسانسور به سمت بالا توسط توربین های دمنده فراهم می سازد.

دنده پیستون احاطه شده که به صورت کامل وکیوم و مهر وموم می باشد، اجازه می دهد با حرکت جنبشی و تقریبا بدون اصطکاک، کابین آسانسور توسط فشار هوا به بالا برده شود.

چاه آسانسور پنوماتیک

چاه و آسانسور پنوماتیک:

  • ۱- کابین و فلش قرمز منطقه فشار آتمسفر
  • ۲- بالای کابین و فلش سبز منطقه کم فشار
  • ۳- رنگ زرد بالا محل اتصال سیستم مکش هوا

برای بازگشت آسانسور به طرف پائین، دریچه های تنظیم خروج هوا قادر است به صورت اتوماتیک جهت تعادل و تنظیم پائین آمدن کابین، سرعت بازگشت را تنظیم نماید.

دربهای طبقات به صورتی طراحی شده است، که پس از بسته شدن به طور خودکار در حالت وکیوم قرار می گیرند و مقاومت کافی در برابر فشار هوا را دارند.

آسانسور پنوماتیک بسیار بی صداست، مخصوصا وقتی تجهیزات پمپ خلاء در خارج از ساختمان مستقر شود.

تجهیزات آسانسور بادی، یا آسانسور پنوماتیک، شامل سیلندر بیرونی یا همان شفت یا چاه آسانسور، معمولا از یک استوانه لوله ای شفاف ساخته می شود که دربین ساختار آلومینیومی ویژه محصور می شود و قطعات دیوار مدور شیشه ای که از ورق پلی کربنات ساخته شده، این ورق ها دارای مقاطع مدولار بوده و به راحتی بر روی یکدیگر متصل و فیکس می شوند.

سقف و پوشش چاه پیش ساخته، از فولاد و با دریچه های ویژه کانال مکش هوا می باشد. کابین آسانسور خلاء در داخل این سیلندر بر روی ریلها حرکت می کند و ریلهای آسانسور در واقع خود بخشی از ساختار فلزی حمایتی سیلندر چاه هستند.

دیوارهای کابین اسانسور پنوماتیک، نیز از ورقهای شفاف پلی کربنات ساخته شده و مجهز به قفل مکانیکی می باشد.

سیستم محرک آسانسور بادی، یا همان سیستم مکش هوا ، شامل پمپ وکیوم و توربین به ابعاد تقریبی ۷۵X45X55، و سوپاپ و جعبه سیتم کنترل برد PVE و سایر ملزومات برقی که معمولا در محیط خارج از ساختمان قرار می گیرد.

انتقال هوا از طریق دو لوله به جداگانه از پلی کربنات یا مواد PVC و  الیاف شیشه یا فلزی با قطر حدود ۱۲cm در قطعات ۱۰ متری ، بسته به نوع آسانسور، انجام می شود.

تجهیرات محدود پمپ خلاء و مکش

یکی از ویژگی های فوق العاده آسانسور بادی، مسئله حمل و جابجایی آن پس از نصب می باشد، و چنانچه لازم باشد، جمع آوری و دمونتاژ آن در حداقل زمان ممکن بدون هیچگونه تخریب و آسیب امکان پذیر می باشد. و می توان آنرا در محل دیگری مجددا نصب کرد.

 

نقل از: پلرس لیفت


اگر گیربکس آسانسور با دقت تراز نشود

بدون نظر

طبق مشخصات فنی آسانسور Gen2 در سیستم محرک این آسانسور  هیچگونهبلبرینگی به کار نرفته و بجای آن از یاطاقان های اصطلاحا مهرموم شده استفاده شده است که اصلا نیازی به تعویض ندارد.

اما به طور کلی اگر موتورگیربکس آسانسور در زمان نصب و استقرار بر روی شاسی و یا روی بتون سقف چاه ، با استفاده از دستگاه تراز موتور که بسیار حساس و دقیق می باشد و ویژه این کار است (متاسفانه کمتر از تراز ویژه و حساس برای این کار استفاده می شود) ، به دلیل حساسیت بسیار زیاد آن استفاده شود، آسانسور در آینده با مواردی از قبیل به صدا در آمدن گیربکس، ایجاد لرزش در حرکت آسانسور و……….کمتر مواجه خواهد شد.

در زمان تراز موتورگیربکس اکثرا از ترازهای معمولی استفاده می شود، که این ترازها مناسب این کار نمی باشد و دقت لازم را برای این کار ندارد(البته بعضی از استادکاران قدیمی با استفاده از نخ شاغول، با کنترل تراز عمودی فلکه گیربکس و حتی سیم بگسل ها علی رغم نداشتن تراز ویژه عملیات تراز را با دقت بسیار بالا انجام می دادند) و لذا به همین دلیل بعضی در آسانسورها در دراز مدت شاهد به صدا افتادن بلبرینگ های دو طرف شفت به دلیل  فشار نامتقارن بوده و البته موارد دیگری از قبیل نقص در سیستم روغن رسانی یا گریس کاری و امثالهم نیز در این موضوع نقش دارد.