شما می توانید با ارسال ایمیل خود ، بصورت رایگان مشترک شده و از بروزسانی مطلع شوید.

ایمیل خود را وارد کنید:

نرم افزار حسابداري آسانسور تبلیغات شما در این مکان

بایگانی برای دی, ۱۳۹۰

حادثه در چاه آسانسورخیابان آفریقا

بدون نظر

حادثه ای که بخیر گذشت
بی توجهی به موارد ایمنی و عدم رعایت مقررات و اصول حفاظتی، باعث بروز حادثه ای شد، که امیدواریم، صدمات حاصله جدی نباشد.
پیش از ظهر دیروز، طی حادثه ای متاثر کننده، نصاب جوان و سی ساله ی آسانسور،  در حال انجام کار در ساختمانی ۱۳ طبقه واقع در خیابان آفریقا، خیابان تابان غربی، دچار حادثه شده و در درون چاه آسانسور بین قسمت بیرونی کابین آسانسورو آهنکشی چاه آسانسور گیر کرده و بشدت مجروح می گردد.

همکاران جوان نصاب گرفتار شده، طی تماس با سامانه ۱۲۵ (آتش نشانی)، از آنان استمداد خواسته تا به نجات وی بشتابند، و با مطلع شدن آتش نشانان ایستگاه ۱۱، گروه نجات ۳ این ایستگاه  ساعت ۰۵/۱۱ به مخل مذکورعزیمت نموده و با تمهیدات لازم از جمله قطع برق، و با رعایت اصول ایمنی نسبت به نجات این جوان حادثه دیده اقدام و وی را به مرکز درمانی و اورژانس می رسانند.
رصا اسلامی رئیس ایستگاه آتش نشانی که در محل حضور داشته اعلام کرده:
وی هنگام کار بین دیوار چاه آسانسور و کابین(اطاقک آسانسور) گرفتار می شود. منبع خبر: خبرگزاری مهر


صدور۱۲۵ گواهی ایمنی آسانسور درآذربایجان شرقی

بدون نظر

مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی آذربایجان غربی گفت: ۱۷ آزمایشگاه همکار در زمینه استاندارد و تحقیقات صنعتی در این استان فعالیت می‌کنند.

منصور جلایر پیش روز پنجشنبه ۱۵/۱۰/۱۳۹۰ در شورای استاندارد آذربایجان غربی اظهار داشت: این آزمایشگاه‌های همکار، در ۹ ماه سال جاری هفت هزار و ۶۴۴ مورد آزمون استاندارد انجام داده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به نمونه‌برداری در مبادی عرضه، تولید، صادرات و واردات، تصریح کرد: در این زمینه شاهد ۵ هزار و ۶۲۵ نمونه‌گیری در استان هستیم.

این مسئول با بیان اینکه در این مدت ۴۰۳ واحد دارای پروانه کاربرد علامت استاندارد در استان شناسایی شده‌اند، افزود: در سال جاری ۱۲۵ گواهی ایمنی کیفیت آسانسور در استان صادر شده است.

منبع خبر:خبرگزاری فارس


سقوط کابین آسانسور

بدون نظر

سقوط کابین آسانسور

روز شنبه (دیروز) به علت سقوط کابین آسانسور از طبقه دوازدهم یک ساختمان مسکونی نیمه کاره در دست ساخت، در شهر شیراز، متاسفانه سه نفر گارگر ساختمانی در این حادثه غم انگیز جان خود را از دست دادند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای طالبی مدیرعامل سازمان آتش نشانی شیراز گفت: بر اثر سقوط کابین آسانسور از طبقه ۱۲ یک مجتمع مسکونی در حال ساخت، سه کارگر جان باختند.

این کارگران از آسانسور برای جابجایی وسایل استفاده می کردند.

علت سقوط هنوز مشخص نشده، اما به احتمال قوی وزن سنگین محموله و باری که در کابین قرار داده اند بیش از ظرفیت آسانسور بوده و عدم رعایت این مسئله شاید یکی از دلایل این حادثه تاسف بار و غم انگیز باشد.


کفشک راهنمای آسانسور

۱ نظر
کفشک راهنمای آسانسور در بالا و پایین کابین آسانسور و وزنه تعادل[۱] نصب می گردند و با حرکت در امتداد ریل های راهنما، نقش هدایت کننده را ایفا می کند. عملکرد و کیفیت کفشک های راهنما و ریل ها بیشتر از هر وسیله دیگری در سیستم آسانسور، بر روی راحتی حرکت[۲] تأثیر دارند. در اینجا به بررسی کفشک ها جهت شناخت و آگاهی بیشتر و نیز موارد ایمنی جهت نصب نوع رایج در ایران پرداخته شده است.
نوع کفشک ها
الف) برای آسانسورهای مسافر بر و آسانسور های باری- مسافر بر
–     برای سرعت های کم و متوسط باید از کفشک های راهنمای لغزشی[۱]۱mps استفاده کرد. استفاده کرد. کفشک های راهنمای لغزشی برای کابین باید همیشه از نوع قابل تنظیم و برای وزنه تعادل میتوان از نوع ثابت تا سرعت
–      برای سرعت های بالا، باید از کفشک راهنمای غلطکی[۲]  برای کابین و وزنه تعادل استفاده کرد. وجود این کفشک ها باعث کیفیت حرکت، کاهش سرو صدا، عدم نیاز به روانکاری ریل ها و صرفه جویی در انرژی بعلت کاهش در اصطکاک می شود.
ب) برای آسانسور های باری، می توان از کفشک راهنمای نوع ثابت استفاده کرد.
کفشک های راهنمای لغزشی نوع ثابت / نوع قابل تنظیم
کابین باید با کفشک راهنمای لغزشی ثابت یا دارای مفصل گردان تحت فشار فنر[۳]۱mps باشد. اگر سرعت کابین بیش از ۱mps باشد باید از کفشک راهنمای تحت فشار فنر با لنت قابل تعویض یا اینکه کفشک راهنما از نوع غلطکی باشد. فشار فنر باعث می شود که فشار ثابتی بر روی ریل ها اعمال شود. در کفشک نوع قابل تنظیم که دارای مفصل گردان است، کفشک بوسیله براکت نگهداشته شده و قابل گردش است تا با تنظیم شدن خودش، ریل های راهنما را به طور یکنواخت در بربگیرد. در شکل ۱، اشکال مختلف این نوع کفشک نشان داده شده است. با لنت های قابل تعویض تدارک دیده باشد که سرعت کابین مناسب و شامل

                                          

شکل ۱ : چند نوع کفشک راهنما از نوع لغزشی

 

لنت کفشک راهنما باید دارای خواص زیر باشد :
–         ضریب اصطکاک کم
–         خاصیت لغزشی خوب
–         مقاوم در برابر سایش
–         قابلیت جذب بارهای ضربه ای، خطا و غیر یک راستا بودن ریل ها
کفشک راهنمای نوع غلطکی
کفشک های غلطکی باید دارای طراحی مناسب بوده که شامل غلطک هایی است که بر روی بدنه فلزی محکم قرار گرفته و بصورتی نصب می شود تا امکان اتصال دائم و پیوسته همه ی غلطک ها با سطوح متقابل ریل راهنما، تحت هر شرایط بار و عملکرد،  وجود داشته باشد. غلطک ها باید بر روی سه سطوح ریل راهنما حرکت کنند و عملکرد خوبی داشته باشند. همچنین دارای نوار تایری از جنس پلی اورتان یا مواد دارای خاصیت ارتجاعی بادوام جهت حذف سرو صدا و کیفیت حرکت باشد. بلبرینگ غلطک ها باید دارای پوشش روانکاری بوده و بر روی یک بدنه فلزی محکم نصب شده باشند.
کفشک های غلطکی باید بر روی ریل راهنمای خشک و بدون روغنکاری حرکت کنند. یک محافظ فلزی صفحه ای برای حفاظت از چرخ ها، در بالای کابین و وزنه تعادل، باید تدارک دیده باشد. چرخ های غلطک، برای کابین از ۵۰۰ RPM، و برای وزنه تعادل از  ۱۰۰۰ RPM، نباید تجاوز کند.
باید یک وسیله ای جهت تنظیم فشار فنر تدارک دیده باشد و بین کفشک ها و ریل های راهنما حرکت آزادانه داشته باشد. در شکل ۳، یک نوع از کفشک راهنمای غلطکی نشان داده شده است.

                                                       

شکل ۳ : یک نوع از کفشک راهنمای غلطکی

 

موارد ایمنی برای استفاده
–         تمام تجهیزات کابین و وزنه تعادل باید قبل از نصب کفشک راهنما، به خوبی بالانس شده باشند.
–         برای انتخاب کفشک راهنما باید به بار اسمی آسانسور، سرعت عملکرد آسانسور و نوع ریل راهنما توجه نمود.
–          بدنه اصلی باید از جنس خوبی برخوردار باشد و دارای استحکام کششی بالا، بادوام و سبک وزن باشد.
–         بدنه براکت که به کابین متصل می شود، باید دارای کف تخت یا ماشینکاری شده باشد (شکل ۴ را ببینید).

                                               

 

شکل ۴ : کفشک لغزشی با کف ماشینکاری شده

 

–         محل انطباق جالنتی (محل قرارگیری لنت) با لنت باید عاری از هر گونه پلیسه و زائده باشد و کاملاً تخت باشد؛ همچنین لنت و جالنتی در انطباق کامل با هم باشند و هیچگونه حرکت اضافه ای بین لنت و جالنتی وجود نداشته باشد. (شکل ۵ را ببینید).

       

                                                

ب                                               الف

شکل ۵ : الف) عدم وجود پلیسه و زائده در محل قرارگیری لنت، ب) انطباق کامل لنت و جالنتی

         در کفشک های با مفصل گردان، نباید لنگی در مفصل گردان وجود داشته باشد، که این امر منجر به لغزش کابین می شود. یک روش ساده برای آزمایش لنگی اینست که قطعات کفشک را از هم باز کرده، یک شفت با همان قطر سوراخ مفصل برداشته، سپس آن را طوری داخل سوراخ براکت برده که انتهای آن را با دست پوشانده شده باشد تا هوا نتواند خارج شود؛ حال شفت را از داخل سوراخ براکت با سرعت بیرون آورده که در این صورت صدای شبیه به “توپ” را به دلیل وجود فشار هوا شنیده می شود (شکل ۶

         را ببینید)

                                                                        شکل ۶ : یک آزمایش ساده برای آزمایش لنگی در کفشک راهنما

         سازنده کفشک راهنما باید جنس و عمر مفید لنت را مشخص کرده باشد تا از کارایی آن اطمینان حاصل شود. برای این منظور    می توان از مواد Nylon و PVC-P استفاده کرد. هرگز از لنت های نامرغوب در کفشک استفاده نکنید.

         کفشک راهنما باید دارای سهولت در نصب باشد.

         در بکارگیری کفشک های لغزشی، ریل های راهنما باید روانکاری شوند تا مقاومت در برابر اصطکاک و سایش کم شود و شرایط لغزشی بهتر شود. برای بالا بردن مقاومت به سایش می توان به آن مولیبدنیم دی سولفات اضافه کرد.

         هر دو ماه یکبار، کفشک های راهنمای کابین و وزنه تعادل را تمیز و روانکاری کنید؛ در صورت نیاز، آن ها را تنظیم کنید.

         هر شش ماه یکبار، پوشش کفشک های راهنمای کابین و وزنه تعادل را بررسی کنید.


چه کنیم که از آسانسور نترسیم

بدون نظر

بسیاری از مردم گمان می‌کنند هنگام از کار افتادن آسانسور،‌ می‌توانند به سلامت از آن خارج شوند. بیرون پریدن یا بالا رفتن از آسانسور به شدت غیر‌عاقلانه است. بسیاری از حوادث در حوزه آسانسور به این دلیل است که مردم تلاش می کنند خودشان از آسانسور خارج شوند.

به گزارش گروه خواندنی های باشگاه خبرنگاران، در خیلی از ساختمان های کشور از آسانسورها به درستی استفاده و نگهداری نمی شود و این موضوع نیاز به فرهنگ سازی دارد و باید آموزش را از مدارس شروع و به عموم افراد جامعه نیز در این باره اطلاع رسانی کرد.
به گفته یکی از کارشناسان سازمان آتش نشانی، حوادث آسانسور در تهران، سال ۷۸ حدود ۲۶۵۲ مورد و در سال ۸۸ حدود ۲۱۸۰ مورد بوده است. البته طی این سال ها ده ها تن نیز قربانی و مصدوم شده اند.
براساس بررسی های صورت گرفته بیشترین حوادث آسانسورهای ناایمن به حبس افراد، گیر کردن لباس یا اعضای بدن یا وسایل همراه آنان بین کابین و خارج از آسانسور، سقوط در چاهک، سقوط کابین از طبقات بالابه صفحه زیرین به دلیل ضعیف بودن کابل ها، شکستگی قرقره ها یا ضعیف بودن سیم کابل، قطع برق و بی احتیاطی مردم هنگام سوار شدن در آسانسورها است.
بهترین روش نیز بازدید های دوره ای از سوی شرکت های سازنده و یا شرکت های متخصص و مجرب است. چرا که وقتی با یک شرکت متخصص یا سازنده قرارداد منعقد می شود آنها مسئول سرویس و نگهداری از آسانسور هستند و از وقوع اغلب حوادث احتمالی نیز جلوگیری می شود.
باید توجه داشت هیچ گاه بیش از ظرفیت تعیین شده از سوی شرکت سازنده از آسانسورها استفاده نشود. چرا که آسانسورها براساس وزن و یا تعداد مشخص طراحی و نصب می شوند و چنانچه تعداد افراد و یا وزن آنها بیش از حد مجاز باشد موجب سقوط کابین و به دنبال آن بروز آسیب استفاده کنندگان می شود.
هنگام سوار شدن در آسانسور نیز سعی کنید اعضای بدن، لباس و یا وسایل همراهتان بین کابین و دیوارها نماند. چرا که به محض حرکت کابین باعث قطع اعضای بدن یا از بین رفتن لباس و وسایلتان می شود.
هنگام نصب آسانسور سعی کنید از شرکت های مجاز و دارای تاییدیه شرکت استاندارد کمک بگیرید. زیرا متاسفانه تعدادی از شرکت های بی مسئولیت و غیرمجاز به بهانه تحویل سریع و ارزان آسانسور قطعات کهنه و خراب شرکت های دیگر را خریداری کرده و با کمی زرق و برق به مونتاژ یک آسانسور دیگر می پردازند و آن را تحویل مشتری می دهند. این در حالی است که باطن موتور و ترمز چنین آسانسورهایی دچار مشکل و ضعف است و به محض نصب بلافاصله خراب می شود.
یکی دیگر از مهمترین عواملی که در حوادث آسانسورهای ناایمن گریبانگیر مردم می شود وجود کابین های دارای یک در است. این آسانسورها یکی از ناایمن ترین آسانسورها هستند. در حال حاضر طبق قوانین شهرداری سازمان نظام مهندسی به هیچ یک از ساختمان هایی که از چنین آسانسورهایی استفاده می کنند، پایان کار نمی دهد، مگر این که ساختمان خارج از نظارت شهرداری یا آتش نشانی ساخته و فروخته شود.
به گفته کارشناسان، ۹۰ درصد حوادث آسانسورها مربوط به محبوس شدن افراد در کابین است که به طور معمول این حوادث به خاطر نقص فنی، ناقص بودن بازدیدهای دوره ای و قطع برق صورت می گیرد. این مشکل نیز تنها از سوی افراد متخصص و آشنا به تعمیرات آسانسور رفع شدنی و قابل پیشگیری است.
مدیران ساختمان ها نیز باید توجه داشته باشند چنانچه فرد یا افرادی در کابین آسانسورها حبس شدند اجازه ندهند افراد غیرمتخصص برای بیرون آوردن آنها اقدام کنند و بلافاصله موضوع را با سازمان آتش نشانی و یا افراد متخصص در میان بگذارند و کمک بخواهند. زیرا این عملیات تخصصی است و در صورت مداخله افراد غیرمتخصص امکان بروز خطر و حوادث جبران ناپذیر نیز وجود خواهد داشت.
مردم هنگام سوار شدن به آسانسور باید دقت کنند اگر آسانسورها در فاصله ۱۰ یا ۲۰ سانت بالایا پائین تر از سطح طبقه توقف کرده به هیچ عنوان نباید بیش از حد مجاز سوار شوند. زیرا امکان سقوط کابین یا حوادث مختلف دیگر وجود دارد.
نکته مهم دیگر اینکه هنگام آتش سوزی در ساختمان به هیچ عنوان نباید از آسانسور استفاده کرد. زیرا در ۹۹ درصد آتش سوزی ها برق در همان لحظه نخست قطع شده و افراد در کابین حبس می شوند. دودهایی که در کابین و چاهک جمع شده موجب خفگی می شود.
بسیاری از مردم گمان می‌کنند هنگام از کار افتادن آسانسور،‌ می‌توانند به سلامت از آن خارج شوند. بیرون پریدن یا بالا رفتن از آسانسور به شدت غیر‌عاقلانه است. بسیاری از حوادث در حوزه آسانسور به این دلیل است که مردم تلاش می کنند خودشان از آسانسور خارج شوند.
متخصصان و افراد که در صنعت آسانسور مشغول به کار هستند، معمولا در مقابل سوالاتی که استفاده کنندگان آسانسور از آنها در مورد موارد ایمنی می پرسند  توصیه‌های یک خطی زیر را گوشزد می کنند. و مطمئن باشید با عمل به این توصیه‌ها جلوی خطرات احتمالی را خواهید گرفت.
• در هنگام شستشو از عدم نفوذ آب به داخل چاه آسانسور اطمینان حاصل نمائید.
• در آسانسور بمانید. آسانسور سقوط نمی‌کند و ایمن است. شما در امان هستید.
• نگران هوا نباشید. هوا در چاه و کابین آسانسور جریان دارد و اکسیژن شما تمام نمی‌شود.
• روی زمین بنشینید. با این کار وقتی آسانسور دوباره حرکت کند تعادل‌تان به هم نمی‌خورد.
• مردم را در کابین نگه دارید. مسافران آسانسور نبایستی با اهرم انداختن درها را باز کنند. دلیلی دارد که درها بسته هستند. توسل به اهرم برای باز کردن درها ممکن است مانع از حرکت آسانسور به منظور نجات دادن مسافران شود.
• نگران ماندن در تاریکی نباشید. سیستم روشنایی اکثر آسانسورها هنگام توقف آسانسور همچنان کار می‌کند. حتی اگر جریان برق قطع شود، بسیاری از آسانسورها مجهز به سیستم باتری پشتیبان برای تأمین روشنایی اضطراری هستند.
• با افرادی که خارج از آسانسور هستند تماس بگیرید.
• خونسرد و صبور باشید. سعی کنید دیگران را آرام نگه دارید.
• هنگام باز شدن درهای آسانسور توسط تیم نجات، از آن‌ها فاصله بگیرید.
و توصیه آخر اینکه در شرایط اضطراری، عملیات نجات مسافران بایستی توسط پرسنلی انجام که به دقت انتخاب شده و آموزش دیده‌اند انجام شود، چرا که این افراد به واسطه تجربه و تخصص خود، تدبیر لازم برای فائق آمدن بر خطرات پیچیده احتمالی را دارا هستند.