شما می توانید با ارسال ایمیل خود ، بصورت رایگان مشترک شده و از بروزسانی مطلع شوید.

ایمیل خود را وارد کنید:

سلام چند تا عکس از زیبا ترین و حیرت انگیزترین آسانسور های جهان  

تاریخچه آسانسور در جهان : عمر بالابرها در جهان به بیش از چند هزار سال می رسد و اولین چرخ چاه خود نمونه ای از اولین بالابرها بوده است. البته گفته شده که مصریان باستان نیز به‌ وسیله بالابر در اهرام حرکت می‌کردند . طبق شواهد تاریخی ، آسانسور از ابتدائی ترین ماشینهای ساخت بشر […]

نرم افزار حسابداري آسانسور تبلیغات شما در این مکان

بایگانی برای آبان, ۱۳۹۰

توصیه های ایمنی برای استفاده از آسانسور:

بدون نظر

۱_ از سوار شدن کودکان به تنهائی در آسانسور جلوگیری نمائید.
۲_ از سوار شدن بیش از حد درون کابین خودداری نمائید.
۳_ در صورت تنها بودن در ساختمان از آسانسور استفاده نکنید زیرا ممکن است در اثر قطع برق و یا خرابی در آسانسور محبوس شوید.
۴_ حتما از خدمات سرویسهای دوره ای شرکتهای آسانسوری استفاده نمایید.
۵_ هنگام استفاده از آسانسورها به نوع کاربری آنها توجه داشته باشید.( مسافری ، باربر وغیره )
۶_ در هنگام شستشو از عدم نفوذ آب به داخل چاه آسانسور اطمینان حاصل نمائید.


نحوه کار آسانسور

بدون نظر

نحوه کار آسانسور
آسانسور وسیله نقیله عمومی است که بین ترازهای ازقبل تعریف شده طبقات ساختمان حرکت می کند.اسانسور وسیله رفت و آمد ترافیکی است که مورد استفاده تمامی گروه های سنی قرار می گیرد و عمومی ترین وسیله جابجایی عمودی در جهان است.اسانسور در داخل محیطی نصب می شود که از سه قسمت عمده زیر تشکیل شده است.
موتور خانه: برای برقراری ارتباط بین موتور و گیربکس و تابلو کنترل آسانسور و تابلو برق
چاه آسانسور: برای نصب درها و ریل ها و محلی برای حرکت کابین و وزنه
چاهک: در پایین ترین قسمت چاه آسانسور٬ برای ضربه گیرها و بافرها دربین اجزای آسانسور٬ موتور گیربکس به عنوان قلب آسانسور و تابلو کنترل به عنوان مغز آسانسور عمل می نماید.
اسانسورها از نظر نوع٬ کلا به دوسته کششی و هیدرولیکی تقسیم می شوند.
آسانسور کششی: آسانسوری است که حرکت ان براثر اصطکاک بین سیم بکسل و شیار فلکه کششی ٬ که چرخش ان توسط سیستم محرکه می باشد٬ انجام می شود.
آسانسورهیدرولیکی: در این نوع اسانسور عامل حرکت کابین٬ سیلندر و پیستون هیدرولیکی می باشد و ممکن است دارای وزنه تعادل نیز باشد و معمولا برای ارتفاعات کم و سرعتهای پایین استفاده می شود.
آسانسور از نظر کاربردی به انواع ریر تقسیم بندی می شوند:
آسانسورهای حمل بارومسافر
اسانسوری است که برای حمل و نقل کالا و مسافر طراحی شده است و معمولا عمل حمل و نقل٬ همراه با افراد صورت می گیرد.
آسانسورهای خدماتی
آسانسوری است که برای جابجایی کالا بین طبقات ساختمان می باشد و در طبقات مشخصی عمل می کند.این نوع آسانسور دارای کابینی است که ابعاد آن به سهولت برای افراد قابل استفاده نیست و در میان ریل هایی جرکت می کند که به طور عمودی در چاه آسانسور نصب شده اند و باید دارای حداکثر ۱۵ درجه انحراف باشند.ابعادی که کابین را برای افراد غیر قابل استفاده می کند٬ نباید از مقادیر زیر بیشتر شود:
الف- مساحت کف کابین ۰۰٫۱ متر مربع
ب- عمق ۰۰٫۱ متر
ج- ارتفاع ۰۰٫۱ متر
اسانسورهای خوردروبر
آسانسوری که کابین آن ابعاد مناسبی برای جابجایی خودروهای سواری داشته و طراحی ان به گونهای است که امکان جابجایی خودروها را فرام می کند.
اسانسور آتش نشانی
در اغلب آتش سوزی های ساختمان٬ آسانسورها می توانند نقش حیاتی در تخیله ساختمان و نجات افراد داشته باشند. همیشه این پیغام در اسانسورها نصب می شود که در هنگام آتش سوزی از اسانسور استفاده نشود.
با این وجود در هنگام حریق در تمام یا قسمتی از ساختمان معمولا برای تخیله سالمندان و بیماران مشکلاتی وجود دارد ٬ به همین منظور توصیه می گردد آسانسور در هنگام آتش سوزی در اختیار افراد آتشنشان قرار گیرد تا بتوانند با راندمان بیشتر عملیات تخیله افراد ساختمان را انجام دهند.
جهت کنترل اسانسور توسط اتش نشا نان٬ برای اسانسور کلید اتش نشان تعبیه می شود که در مواقع ضروری توسط اتش نشان فعال شده و کنترل آسانسور فقط توسط اتش نشان از داخل کابین صورت می گیرد.به سایر احضارها پاسخ داده نمی شود تا کارایی آسانسور با حذف توقف های غیر ضروری بیشتر شود.
لوازم اطفاء حریق در آسانسور
استفاده از هر نوعوسایل اتش نشانی در موتورخانه اسانسور به شرطی مجاز است که مخصوص اطفاء حریق ناشی از تجهیزات آسانسور باشد.اگر از نازل های آب پاش در چاه اسانسور استفاده می شود٬باید از نوع شیردار باشند و در بیش از یک منطقه قرار نگرفته باشند٬ که این منطقه باید یا ۵۰ سانتی متر بالاتر از کف چاه و یا در بالا چاه باشد.در صورت استفاده از آب پاش در چاه باید وسایل اسفاده شده در چاه اسانسور از نوع ضد اب باشند و وسایل برقی نباید پایین تر از ۱۲۰ سانتی متری بالای و یا بالاتر از ۵۰ سانتی متری کف چاه قرار گرفته باشند.اشکار کننده قرار گرفته شده برای این آپ پاش باید از نوع حساس به اتش بوده و از نوع حساس به دود نباشد.
کلید اتش نشان کلیدی است که در مواقع ضروری توسط اتش نشان فعال شده و کنترل آسانسور فقط توسط اتش نشان صورت گیرد.


سیستم های کنترل دسترسی در آسانسور

بدون نظر

در سال های اخیر سیستم های کنترل دسترسی کاربرد فراوانی یافته اند . در این مقاله ابتدا به بررسی انواع این سیستم ها پرداخته و سپس سیستم های خاص کنترل دسترسی برای آسانسور تشریح می شوند.
ابتدا به تعریف حروف اختصاری به کار گرفته شده می پردازیم :

ACS : Access Control System

ACS به مغنای سیستم کنترل دسترسی

EACS : Elevator Access Control

EACS به معنای سیستم کنترل دسترسی در آسانسور

ACU : Access Control Unit

ACU به معنای قسمت کنترل دسترسی

تعریف ساده : منظور از یک سیستم کنترل دسترسی، سیستمی است که بر پایه یکی از مکانیزم های شناسایی (که در این مطلب بطور مفصل معرفی خواهند شد) به جایگزینی یک قفل وکلید مکانیکی می پردازد.

به طور مثال در یک سیستم AC که با روش رمز شناسایی (PIN) کار می کند، با وارد نمودن یک رمز خاص قفل برقی متصل به چارچوب در، عمل نموده و در باز می شود.
برمبنای این تعریف یک سیستم AC به رفع مشکل ذاتی تمام سیستم های مکانیکی مزیت دارد و آن محدودیت تکثیر کلید است به طوری که برای یک قفل فقط می توان یک کلید را مشابه سازی نمود و برای افراد مختلف استفاده کرد. بدیهی است که در صورت گم شدن کلید امنیت قفل خدشه دار می گردد.
سهولت اختصاص کلیدهای شناسایی مختلف به یک قفل و نیز سهولت حذف و مدیریت کلیدها از مهمترین مزایای بهره گیری از یک سیستم AC می باشد.

دیاگرام پایه یک سیستم کنترل دسترسی :

بخش ACUدر واقع یک سوئیچ یا یک آرایه سوئیچ کنترل شونده به IDمی باشد که به همراه قفل برقی و بخش تغذیه آن (همانطور که خواهیم دید) امکان کنترل آسانسور را فراهم می کند و نیازی به بخش های قفل برقی وتعذیه آن نیست.
دراینجا به تشریح روش های مختلف شناسایی در ACUهای مختلف می پردازیم.
شناسایی یا اختصاص کلید در ACU بصورت تلفیق یک یا چند روش شناسایی زیر انجام می شود:

بخش IDS (ID Source –Controlled switch) 1:

بخش IDS که ممکن است در ACU ادغام شده باشد تامین کننده کد شناسایی ID برای ACUمی باشد به عنوان مثال IDSمی تواند یک کارت خوان مغناطیسی باشد.

شناسایی مبتنی بر PIN :

در این روش شناسایی یک عدد حداقل دو رقمی می باشد که از طریق یک صفحه کلید نصب شده بر پانل IDS دریافت می شود. در سیستم های قدیمی این روش به عنوان تنها روش ورود ID استفاده می شود و در سیستم های جدید PINبا روش های شناسایی دیگر که در زیر خواهد آمد ترکیب می گردد.

شناسایی مبتنی بر کارت :

در این روش کد شناسایی عدد ۴ الی ۱۰ رقم در کارت ذخیره می گردد و IDS به کمک یک کارت خوان، این کد را از کارت می تواند بخواند.

کارت های مورد استفاده از این قرارند:

الف)کارت مغناطیسی :

کارت های مغناطیسی پر استفاده ترین نوع کارت می باشند. در این کارت ها اطلاعات شناسایی که ممکن است علاوه بر ID شامل نام ودیگر مشخصات باشد، یک نوار مغناطیسی به عرض تقریبی یک سانتیمتر در یک طرف کارت ذخیره می شود. کارت خوان این نوع کارت ها به یکی از دو صورت دستی یا اتوماتیک عمل می کند در نوع دستی کارت باید از داخل شکاف کارت خوان و مقابل هد مربوطه کشیده شود و در نوع اتوماتیک کارت از یک دریچه وارد کارت خوان شده و پس از خواندن ID از همان دریچه یا دریچه دیگر تحویل می شود. در سیستم های ACS بیشتر نوع دستی استفاده می شود.

ب) کارت RFID :

کارت ها و کلیدهای RFID، کد خود را با امواج RF به کارت خوان انتقال می دهند.این کارت ها به دو دسته اکتیو و پسیو تقسیم می شوند. کارت های اکتیو دارای باطری بوده و کد خود را تا فاصله ۱۰ متر انتقال می دهند وبیشترین کاربرد آنها در سیستم های ورود بدون کلید (RKE)می باشد. نمونه بارز آن تگ های مورد استفاده سیستم در پارکینگ اتوماتیک می باشد.
تگ های پاسیو بدون باطری بوده و در نتیجه محدودیت عمر کم تگ های باطری دار را ندارند ولی فاصله خواندن آنها به حداکثر ۱ متر محدود بوده و پر کاربردترین آنها تگ های بدون تماس ۱۲۵ KHzهستند. این کلیدها در انواع مختلف کارت، Key fobو ساعت مچی موجود بوده و دارای ۶۴ بیت حافظه RAMجهت نگهداری ۱۰ رقم IDمی باشند. می توان گفت که بیشتر از ۹۵% سیستم های ACSامروزی که کارت خوان دارند از کارت های بدون تماس KHz125 وبافاصله خواندن بین cm20 – ۵ استفاده می کنند. از مهمترین مزایای استفاده از این نوع کارت ها و IDSها این است که نیازی به حتی دیده شدن کارت توسط IDS نیست و بنابراین می توان IDS را در دل دیوار یا پشت در نصب نمود و در نتیجه ایمنی را افزایش داد. همچنین می توان کیف حامل کارت را به IDS نزدیک نمود (Remote Keyless Entry) .

ج) کارت های بارکد:

کارتهای که بر روی آن ظبق استانداردهای خاص کدهائی به صورت خطوط کنار هم چاپ گردیده اند که پس از اسکن شدن توسط کارت خوان کد آنرا شناسائی و برای سیستم کنترل ارسال می نماید .

شناسایی مبتنی بر Biometrics :

خصوصیات برخی اعضای بدن مانند اثر انگشت، فرم هندسی دست، الگوهای عنبیه و تصویر رگ ها در شبکیه چشم در مورد هر شخص منحصر بوده و از این رو با سنجش (iris)آنها به کمک سنسورهای ویژه می توان از آنها به عنوان IDشخص استفاده نمود. در این میان سنسورهای اثر انگشت به علت قیمت پایین تر وسهل الاستفاده بودن کاربرد فراوانی در سیستم های ACS یافته اند.

بخش ACU :
ACU هسته مرکزی یک سیستم ACSرا تشکیل می دهد (در ساده ترین شکل) ACUپس ازدریافت ID از طرف IDS به جستجوی این ID در لیست ID های معتبر تعریف شده در حافظه خود می پردازد و در صورت یافتن آن رله سوئیچ را به مدت زمان مشخص (بین ۱ تا ۵ ثانیه ) وصل می کند. سیستم ساده تشریح شده در شکل ۱ جواب گوی تمامی کاربردهای ما نیست.شکل ۲ سیستم ACS کامل را نشان می دهد.

در اینجا به تشریح بخش های مختلف این ACS می پردازیم.

-ورودی دیجیتال جهت سنسور وضعیت :

درسنسور وضعیت در، یک کلید مغناطیسی می باشد که در چارچوب نصب شده و با نزدیک شدن بخش آهنربا که بر روی در نصب شده وضعیت باز یا بسته بودن آن را تشخیص داده و از طریق یک ورودی دیجیتال به اطلاع ACUمی رساند.

-ورودی کلید شصتی :

این کلید به یک ورودی دیجیتال ACUوصل شده و همانند کلید اف اف می توان از داخل اتاق، در را برای مهمان باز نمود. برخی ACUها با فراهم آوردن امکان اتصال چندین IDSو نیز چندین سوئیچ به صورت کنترل متمرکز برای چند در استفاده می شوند. لیست IDها یا کلیدهای معتبر به چندین صورت در حافظه غیر فرار ACU تعریف می شوند در حالتی که ACSدارای “کی پد” باشد دریافت IDها و نیز حذف آنها از طریق کی پد صورت می گیرد.

در حالتی که ACSفقط کارت خوان داشته باشد ACU چندین کارت را به صورت کارت سرویس می شناسد بطوری که با ارائه هر یک از این کارت های سرویس ACUدر وضعیت دریافت کارت _کلید یا حذف آنها و …. قرار می گیرد و خلاصه در حالتی که ACSمجهز به لینک ارتباطی سریال باشد عملیات ثبت، حذف و به طور کلی مدیریت IDهای معتبر از طریق نرم افزار ارتباطی ACSانجام می شود.

-خروجی آلارم :

ACU در شرایط اضطراری مانند باز شدن در با فشار زیاد (که از طریق سنسور وضعیت مشخص می شود ) رله خروجی آلارم را که به یک آژیر متصل است فعال می کند.

-رابط ارتباطی سریال :

داشتن رابط ارتباطی سریال ویژگی بسیار مهمی برای یک ACU محسوب شده و قابلیت های فراوانی به آن می دهد. داشتن رابط سریال اغلب به مفهوم داشتن واحد زمان حقیقی یا RTCو نیز حافظه غیر فرار (Flash)زیاد نیز می باشد. در این نوع ACU ها وقایع مهم نظیر باز شدن درها به همراه IDو زمان ثبت شده و هنگام برقراری ارتباط با PC قابل مشاهده می باشند. همچنین تعریف، حذف وبطور کلی مدیریت کارت کلیدها و تنظیمات ACUاز طریق نرم افزار ارتباطی صورت می گیرد.

سیستم ACS آسانسور :

آسانسورهای موجود در مراکز عمومی مانند بیمارستان ها ، دانشگاه ها و … فقط برای پرسنل قابل استفاده اند و در نتیجه لزوم استفاده از سیستمی که در دسترسی به آسانسور و در مرحله دوم دسترسی به هر یک از طبقات را فقط در اختیار افراد مجاز قرار دهد احساس می شود . از طرفی ساختمان های مسکونی دارای امکان ورودی مستقیم از آسانسور می باشند و بنابراین در این ساختمان ها نیز حرکت به طبقات مختلف فقط در اختیار افراد ساکن در آن طبقه قرار می گیرد. بدین منظور سیستم های ACSمتنوعی جهت کنترل دسترسی و هدایت کابین به طبقات مختلف طراحی شده اند بطوری که بدون هیچ تداخلی با کنترلر اصلی آسانسور عمل کرده و هنگام نصب نیز تغییر چندانی به پانل کابین نمی دهند. بخش IDS در اکثر این سیستم های کارت خوان بدون تماس KHz125 می باشد در اینجا به تشریح مدل ACSآسانسوری می پردازیم.

کنترل کلید فراخوانی Call:

با نزدیک کردن کارت کلید تعریف شده رله سوئیچ و در نتیجه کلید Call وصل شده و کابین فراخوانی می شود. طبیعی است که کلید فراخوانی باید برداشته شده یا سیم آن قطع شود. ACS به جای این کلید یا نزدیک آن نصب می گردد.

کنترل کلیدهای طبقات به روش هر فرد یک طبقه :

در اینجا ACS داخل کابین و پانل نصب می شود بنابراین ACS به زیبایی پانل و طراحی داخل کابین لطمه نمی زند. در این حالت ACSدارای N سوئیچ می باشد که مطابق سوئیچ Mبه موازات کلید طبقه M کابین بسته می شود . با نزدیکی کارت طبقه M (چگونگی تخصیص کارت ها به طبقات در ادامه تشریح خواهد شد)، سوئیچ M و در نتیجه کلید طبقه Mوصل شده و کابین به آن طبقه می رود.

کنترل کلیدهای طبقات به روش هر فرد چند طبقه :

در اینجا نیز ACS داخل کابین و پشت پانل نصب می شود .این ترکیب امکان انتخاب بین طبقات مجاز را در اختیار فرد قرار می دهد به عنوان مثال در یک بیمارستان فرض کنید که پرسنل اداری آن فقط به طبقه امور اداری ساختمان و پرستارها به دو طبقه بیمارستان به شماره ۳ و طبقه اتاق های جراحی به شماره ۴ دسترسی دارند. با دریافت کارت یک پرستار دو سوئیچ SW3و SW4بسته شده و در نتیجه کلید طبقات ۳ و ۴ فعال می شود.
این نوع وضعیت کنترل دسترسی که یک فرد به چند طبقه دسترسی دارد بیشتر برای ساختمان های عمومی مناسب است و وضعیت اختصاص یک فرد فقط به یک طبقه (کلیه طبقات پارکینگ و همکف کنترل نمی شوند) در مورد ساختمان های مسکونی مفید است

تعریف کارت ها برای ACS آسانسور EACS :

با توجه به اینکه EACS کی پد ندارد، تعریف کارت کلیدها باید به کمک کارت های سرویس صورت گیرد در مورد ترکیب ۱-۴ این کار به راحتی با دو کارت سرویس تعریف Enroll و حذف Delete قابل انجام است. در مورد EACSکنترل کننده طبقات یک راه حل این است که برای هر طبقه کارت تعریف مجزا داشته باشیم در صورتی که تعداد طبقات کمتر از ۵ باشد این راه حل مناسب به نظر می رسد راه حل دوم این است که EACDاز یک کارت سرویس تعریف استفاده کند و مجهز به یک نمایشگر یک یا دو رقمی شماره طبقه باشد با اولین بار نشان دادن کارت تعریف شماره طبقات یک نشان داده شده و EACSتمامی کارت های کلید دریافتی را به عنوان کارت کلید آن طبقه فرض می کند با هر بار کشیده شدن کارت تعریف شماره طبقه افزایش یافته و EACS کارت طبقه و به همین ترتیب کارت های تمامی طبقات را دریافت می کند پس از nامین نمایش کارت تعریف EACS به وضعیت عادی (کنترلی) بر می گردد. از یک کارت تعریف دوم می توان به عنوان کارت افزایش سریع شماره طبقات استقاده کرد به طور مثال این کارت شماره طبقه را ۵ تا افزایش می دهد وکارت تعریف اصلی یکی یکی برای تعریف یک کارت کلید برای طبقه ۱۲، ۲ بار کارت دوم وسپس دو بار کارت اصلی کشیده می شوند.

منبع : مجله دنیای آسانسور


تلاش جدی دانشمندان ژاپنی برای ساخت نخستین آسانسور

بدون نظر

دانشمندان در ژاپن تلاش می‌کنند تا رویای ساخت نخستین آسانسور فضایی را به واقعیت تبدیل کنند. ساخت چنین آسانسوری که باید قابلیت‌های منحصر به فرد داشته باشد، تاکنون یک ایده افسانه‌ای و تخیلی بوده است. این وسیله حمل و نقل عمومی باید دارای سیم‌های بسیار قوی‌تر و نیرومندتر و در عین حال بسیار سبک‌تر از ریسمان‌هایی باشد که تاکنون ساخته شده‌اند. کابل‌هایی که در پشت اتمسفر زمین از نظر ناپدید خواهند شد و به یک ایستگاه ماهواره‌ای در مدار ژئوسنیکرون بالای زمین متصل شود.

جایگاه‌های آسانسور که قرار است دست کم ۳۶ هزار کیلومتر بالا و پایین بروند نیز باید به لحاظ مهندسی دارای تکنیک‌ها و سیستم‌های پیشرفته‌ای باشند. این ویژگی‌ها منجر شده است که اخیرا توجه بزرگ‌ترین شرکت‌ها و دانشگاه‌های ژاپنی روی این وسیله انتقالی و خارق‌العاده فضایی متمرکز شود.

دانشمندانی که پروژه ساخت آسانسور فضایی را در ژاپن دنبال می‌کنند، خاطر نشان کرده‌اند که این جایگاه‌ها باید بتوانند هر میزان باری را حمل کنند. یک آسانسور فضایی باید بتواند انسان‌ها، ژنراتورهای عظیم انرژی خورشید و یا حتی زباله‌های رادیو اکتیو را حمل کند.

نکته مورد توجه این است که در فضای خارج از جاذبه زمین دیگر نیازی به انرژی زیاد نیست و شاید مقدار آن ۱۰۰ بار کمتر از انرژی مورد نیاز برای پرتاب یک شاتل باشد. دانشمندان می‌گویند زمانی که این وسیله ابداع و تکمیل شد، اشخاص می‌توانند مثل هر وسیله نقلیه دیگری سوار آسانسور شده و وارد فضا شوند.

این ایده توجه دانشمندان سازمان‌ها و کشورهای مختلف از جمله سازمان فضایی آمریکا (ناسا) را به خود جلب کرده است.


آسانسور

۱ نظر

آسانسور

اسانسور وسیله ای است دائمی متشکل از کابین و قطعات دیگر که بار یا نفرات و یا مجموعه آن ها را بصورت عمودی در چاه آسانسور که بدین منظور در ساختمان تعبیه شده است جابجا می کند.

آسانسورها به دو دسته عمده زیر تقسیم می شوند:

۱- آسانسور کششی

۲- آسانسور هیدرولیک

اسانسورکششی آسانسوری است که حرکت ان بر اثر اصطکاک بین سیم بکسل و شیار فلکه کششی به هنگام چرخش آن توسط موتور محرکه انجام می شود.

آسانسورهای کششی را که در آن الکتروموتور به وسیل گیربکس به فلکه کششی متصل است.آسانسور موتور گیربکسی و نوعی که در آن گیر بکس وجود نداشته آن را بدون گیربکس می نامند

(آسانسور کششی)

در آسانسورهای هیدرولیکی عامل حرکت کابین سیلندر و پیستون است که با توجه به ارتباط کابین به پیستون به انواع هیدرولیکی مستقیم – مرکزی مستقیم- کناری و غیر مستقیم- کناری تقسیم می کردند.از نظر کاربرد آسانسورها به انواع مسافربر و یا باربر تقسیم می شوند.

(آسانسور هیدرولیکی)

در برخی موارد نوع مشترک انها یعنی باربر- مسافر بر نیز ساخته می شود.هر چند آسانسورها با عنوان های دیگری از جمله تخت بر٬ ویلچربر و غیره که تابع کاربری ان ها در فضای ساختمان و نوع بهره برداری است٬ بر می گردد.وتنها ابعاد و اندازه های داخل کابین دلیل دسته بندی فوق می باشد.

در آسانسورهای کششی کیفیت حرکت٬ تا حد زیادی به نوع موتور به کار رفته جهت کاربردهای خاص بستگی دارد. امروز با کمک از تکنیک های کنترل سرعت و فن آوری الکترونیکی٬ حرکت مناسب آسانسور و دقت در تراز طبقات برای اکثر انواع موتورهای الکتریکی بدون صرف هزینه زیاد٬ حاصل می گردد.


تاریخچه ساخت پله برقی

بدون نظر
در سال ۱۸۵۹ ناتان آمیز آمریکاییاولین امتیاز ثبت اختراع را به نام خود تقاضا نمود و عنوان آن را پله های گردان گذاشت شکل این پله ها به صورت مثلث متساوی الاضلاع بود که از طریق آن مسافر روی یک ضلع سوار شده و در انتها پیاده می گردید اما کار بر روی این اختراع و تکمیل آن ادامه یافت تا اینکه در سال ۱۸۹۲ شخصی به نام رنو اختراع خود را در انگلیس تحت عنوان آسانسور با پله های متوالی ثبت کرد اختراع او این نکته را روشن ساخت که دستگیره ها می توانند حذف شوند و توجه به سرعتی در حدود ۲۰۰ فوت در دقیقه معطوف شد این مقدار از سرعتهایی که هم اکنون به عنوان سرعت استاندارد تلقی می شود بیشتر است همچنانکه موضوع آسانسورهای بالا و پایین بر که امروزه در فروشگاههای مدرن به کار می روند مورد توجه قرار گرفت.
دیاگرام و شماتیک کلی طرز کار پله برقی
طراحی و نصب اولین دستگاه های پله برقی :
طرح درست مانند همه نقاله ها ولی بعد ها شامل گیره هایی شد که قابل کاربرد در گروه های سه تایی که پایین تر از قسمت هدایت کننده و بالاتر از قسمت متحرک بودند ودر نظر گرفت این کار جاگیری بهتر را برای پاها به هنگام بالا رفتن ایجاد کرد اولین پله های برقی برای لذت جویی و سوار شدن نصب می شدند با وسیله ای جدی برای حرکت و جابه جا نمودن مسافرین در سال ۱۸۹۳ یکه پله برقی در شیکاگو برای یک نمایشگاه نصب گردید و بعد از آن نیز در سالهای بعد این پله ها در جاهای دیگر تفریحی و نمایشگاهی استفاده گردید در سال ۱۹۱۱ متروی لندن پله برقی برای حمل نقل آسان مسافران نصب گردید.

آسانسور چگونه کار می کند؟

۴ نظر

در سال ۱۸۰۰ تولید فولاد ، انقلابی در ساخت ساختمانهای بلند مرتبه ایجاد کرد. اسکلت بندی بناها به کمک فلزات شروع شد و معماران و مهندسان آسمانخراشهایی به طول صدها پا ساختند.
اما اگر اختراعی بنام آسانسور نبود، این برجها قابل استفاده نبودند. آسانسورهای مدرنی ساخته شد تا مردم بتوانند براحتی و با ایمنی زیاد به بالاترین طبقات آسمانخراشها بروند.

امروزه شهرهائی مثل نیویورک کاملا” به آسانسورها وابسته اند. دراین بخش ما با نحوه حرکت و سیستم های کنترلی آسانسورها آشنا خواهیم شد و ایمنی آنها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

آسانسورها :
نحوه کار آسانسور ساده است. آسانسور از کابینی که به یک سیستم بالابر متصل شده و کابلی که به یک جعبه متصل است، تشکیل شده است.
البته پیچیدگی آسانسورهای مدرن از اینها بیشتر است. آسانسورهای جدید به سیستم مکانیکی پیشرفته ای نیاز دارند تا وزن کابین و مسافران را تحمل کنند و ایمنی جان آنها را تضمین کند.

امروزه دو نوع آسانسور کاربرد بیشتری دارند: آسانسورهای هیدرولیک و آسانسورهای طنابی

الف : آسانسورهای هیدرولیک
در سیستم آسانسورهای هیدرولیک، بار با فشار پمپ های هیدرولیک جابجا می شود .
سیستم آسانسور هیدرولیک از سه بخش تشکیل شده است:
۱- مخزن روغن
۲- یک پمپ (تلمبه) که توسط موتور الکتریکی کار می کند.
۳- یک دریچه که بین سیلندر و مخزن قرار دارد.

تلمبه، روغن را از مخزن به سیلندر هدایت می کند. هنگامی که دریچه باز باشد، روغن به راحتی به محل قبلی خود باز خواهد گشت. ولی اگر دریچه بسته شود ، روغن با فشار وارد استوانه سیلندر خواهد شد.
هنگامی که روغن در سیلندر جمع شد، فشار به پیستون منتقل می شود و کابین آسانسور بطرف بالا حرکت می کند. هنگامی که آسانسور به طبقه مورد نظر نزدیک شد ، سیستم کنترل آسانسور علامتی را به موتور الکتریکی می فرستد تا کار تلمبه به تدریج قطع شود.

برعکس وقتی آسانسور بخواهدبه طبقهء پائین برگردد ، سیستم کنترل آسانسور یک علامت به دریچه می فرستد و دریچه باز می شود.
سنگینی کابین و مسافران باعث می شود تا پیستون به سیلندر حاوی روغن فشار وارد آورد و روغن به مخزن برگردد . هرگاه آسانسور در طبقه زیرین توقف کرد، سیستم کنترل، دوباره دریچه را می بندد.
طرز کار این دستگاه بسیار ساده است، ولی اشکالاتی هم دارد که به آن می پردازیم.

اشکالات سیستم هیدرولیک :
مهمترین مزیت سیستم هیدرولیک این است که می تواند به آسانی با نیروی کم پمپ، قدرت زیادی ایجاد کند تا آسانسور به راحتی بالا برود. ولی این سیتم دو عیب عمده دارد.
مهمترین مسئله اندازه تجهیزات است. اگر آسانسور بخواهد طبقات زیادی را بالا برود به پیستون بلندتری هم نیاز است، پیستون بلندتر هم به جای زیادی نیاز دارد، مثلا” اگر بخواهیم از این سیستم برای یک ساختمان ۱۰ طبقه استفاده کنیم، باید حداقل ۹ طبقه چاه حفر کنیم تا پیستون در آن جا بگیرد !

مشکل دیگر این سیستم ، عدم توانائی آن در ذخیره انرژی پتانسیل است. دراین سیستم پمپ نیروی عظیمی ایجاد می کند تا آسانسور بالا برود، ولی قادر نیست تا انرژی را ذخیره کنند. انرژی پتانسیل فقط وقتی به کار می رود که آسانسور بخاطر وزن خود به طرف پائین حرکت می کند ، ولی اگر دوباره بخواهد بالا برود، باز باید از پمپ انرژی بگیرد.

آسانسور کابلی این دو مشکل را حل کرده است. در بخش بعدی به این سیستم می پردازیم.

ب : آسانسورهای کابلی

این سیستم امروزه بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.
در آسانسورهای کابلی ، کابین توسط یک سری کابل فولادی ( که دور چرخ قرقره ای حلقه شده اند) به یک وزنهء تعادل متصل است و چرخ قرقره نیز به یک موتور الکتریکی متصل شده است .
هنگامی که موتور در یک جهت می چرخد، چرخ قرقره ، آسانسور بالا می آید و هنگامی که در جهت عکس می چرخد، آسانسور به سمت پائین حرکت می کند.
چرخ قرقره، سیستم کنترل و موتور در بالاترین طبقه در اطاقکی به نام اطاق ماشین بطور ثابت قرار دارند

وزن وزنه تعادل معادل ۴۰% ظرفیت کامل آسانسور است. یعنی هنگامی که آسانسور به ۴۰% ظرفیت کامل خود رسید، آسانسور و وزنه به یک حالت تعادل می رسند. هدف از این تعادل ، ذخیره انرژی است.
با بار یکسان در هر دو طرف کابل، چرخ قرقره ، نیروی کمتری برای حرکت دادن آسانسور نیاز دارد. در هر دو طرف کابین و وزنهء تعادل، دو خط ریل دندانه دار وجود دارد تا از حرکت نوسانی کابین و وزنه تعادل جلوگیری کند. همچنین این ریل ها در مواقع اضطراری جهت ایمنی سیستم، باعث متوقف شدن حرکت آسانسور می شوند.

ایمنی سیستم:
شاید در فیلمهای هالیوودی دیده باشید که ناگهان طناب آسانسور پاره می شود و مسافران به پائین سقوط می کنند. ولی در عمل غیر از این است.
در آسانسورهای کابلی چند رشته کابل محکم فولادی (۴ تا ۸ رشته کابل) بکار می رود و اگر به هر دلیلی یکی از این کابلها قطع شود ، کابلهای دیگر وزن سیستم را تحمل خواهند کرد.
و اگر آسانسور بطور ناگهانی شروع به حرکت کند ، سیستم فرماندهی مکانیکی در چرخ قرقره ، بطور خودکار ، حرکت آسانسور را متوقف می کند.
وقتی چرخ قرقره با سرعت بیش از حد مجاز حرکت کند ( در حالت سقوط آسانسور ) ، لنگر ها به دلیل خاصیت گریز از مرکز باز می شوند و به چرخ دنده ثابت گیر می کنند و چرخ قرقره می ایستد و باعث توقف آسانسور می شود.


هنگامی که آسانسور به مقصد برسد ، سیستم فرماندهی مکانیکی باز وارد عمل می شود .
بر روی ریل ها، کابلهائی متصل شده که هنگام توقف آسانسور (به دستور سیستم فرماندهی مکانیکی) کشیده می شوند و آسانسور به دندانه های ریل ، گیر می کند و ثابت می ایستد.
آسانسورها همچنین سیستم توقف خودکاری دارند که هرگاه کابین یا وزنه تعادل به بالاتر یا پائین تر از ریل ها کشیده شود، آن را متوقف می کند. اگر با تمام این تجهیزات و پیش بینی های ایمنی، آسانسور به پائین سقوط کند ، در قسمت زیرین سیستم، یک فنر بسیار قوی حاوی روغن پر شده در سیلندری وجود دارد که به مانند بالشی ، مسافران را از خطر حفظ می کند.

درهای اتوماتیک :
شما درهای اتوماتیک را به هنگام ورود به فروشگاههای بزرگ دیده اید. این درها برای راحتی افراد ساخته شده اند ولی وجود درهای اتوماتیک در آسانسورها برای جلوگیری از افتادن افراد ( بهنگام نبودن آسانسور ) و ایمنی آنها بسیار ضروری است.
بعد از رسیدن آسانسور به مقصد و قبل از حرکت ، موتوری که بالای کابین آسانسور قرار دارد توسط بازوئی ، ریل درب آسانسور را بطرف چپ یا راست هل می دهند و باعث باز و بسته شدن درها می شود.


در آسانسورهای پیشرفته ، حسگری در درها تعبیه شده تا از بسته شدن آن ، هنگامی که فردی بین در قرار دارد ، جلوگیری می کند. در ضمن حسگرهایی هم روی کابین تعبیه شده ، که به هنگام رسیدن به هر طبقه علامتی را به مرکز کنترلی و کابین آسانسور می فرستد تا مسافران از محل خود در طبقات آگاه شوند.
در یک محدوده زمانی کوتاه ، آسانسورها به یک ماشین ضروری برای انسانها تبدیل شده اند. آنها واقعا” یکی از ابزار مهم زندگی مدرن امروزی به حساب می آیند و شاید هم مهمترین آنها !


معاون وزیر مسکن اعلام کرد

بدون نظر

معاون وزیر مسکن در گفت‌و‌گو با فارس و واکنش به برخی پیش‌بینی‌ها اعلام کرد:

 

تمام قراردادهای مسکن مهر سال ۹۰ متری ۳۰۰ هزار تومان است.

ابوالفضل صومعلو در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در پاسخ به این سوال که گفته می شود برخی از انبوه سازان مسکن مهر در شهرستانها اعلام می کنند که ساخت مسکن مهر برای سال ۹۰ بیش از ۳۰۰ هزار تومان خواهد شد، اظهار داشت: تمام قراردادهای مسکن مهر سال ۸۹ و ۹۰ بسته شده و هیچ افزایشی هم نداشته است، چرا که همکاران ما قیمت مصالح ساختمانی را هر روز در استان‌ها رصد می‌کنند.
وی اضافه کرد:شاید به صورت جزیی قیمت مصالح ساختمانی دچار نوسان شده باشد اما هیچ افزایشی نداشته است و شاید یک هفته قیمت مصالح ساختمانی یک دهم درصد بالا و یا در یک هفته یک دهم درصد پایین بیاید.
صومعلو تاکید کرد: هیچ تغییری در سیاست وزارت مسکن هم صورت نگرفته است که فردی بخواهد بگوید ۱۰ درصد قیمت ساخت مسکن مهر افزایش یافته است.
وی هرگونه افزایش قیمت هزینه تمام شده ساخت مسکن مهر برای سال ۹۰ را تکذیب کرد و گفت: با هر انبوه‌سازی که از طریق فراخوان برای ساخت واحدهای مسکونی مهر سال ۹۰ قرارداد امضاء شده هر متر ۳۰۰ هزار تومان بوده است و اینکه گفته می‌شود قیمت ساخت هر متر مسکن مهر به ۳۴۰ هزار تومان افزایش یافته، صحیح نیست.

*ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکن مهر در سال ۹۰

معاون امور مسکن و ساختمان وزیر مسکن و شهرسازی در پاسخ به این سوال که فراخوانی که برای ساخت مسکن مهر داده شده چه تعداد انبوه‌ساز برای سال ۹۰ اعلام آمادگی کردند، گفت:برای سهمیه سال ۹۰ بالغ بر ۴۰۰ هزار واحد مسکونی مهر تنظیم قرارداد شده است که احداث شود.
وی افزود: وقتی قراردادهای ساخت مسکن مهر سال ۹۰ با انبوه‌سازان بسته شد با این نیت بوده است که دولت معتقد بوده هدفمندی یارانه‌ها هیچ افزایشی بر مصالح ساختمانی نخواهد گذاشت و تمام جنبه‌های این طرح را برای سال ۹۰ در نظر گرفته که با انبوه سازان قرارداد بسته است.


تصاویر زیبا وحیرت انگیز از آسانسورهای جهان

۱۱ نظر

سلام چند تا عکس از زیبا ترین و حیرت انگیزترین آسانسور های جهان

dsc00272.jpg

dsc00276.jpg

 


تاریخچه آسانسور

۴ نظر

تاریخچه آسانسور در جهان :

عمر بالابرها در جهان به بیش از چند هزار سال می رسد و اولین چرخ چاه خود نمونه ای از اولین بالابرها بوده است. البته گفته شده که مصریان باستان نیز به‌ وسیله بالابر در اهرام حرکت می‌کردند .

طبق شواهد تاریخی ، آسانسور از ابتدائی ترین ماشینهای ساخت بشر است تاریخچه پیدایش آسانسور به ۲۵۳سال قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد. ارشمیدس وسیله‌ای شبیه به آسانسور اختراع کرد که قابلیت حمل یک نفر را برای ارتفاعات نه‌چندان بلند داشت. این آسانسور دستی نمونه‌ای از تلاشهای اولیه بشر برای ساختن یک بالابر بود و پس از آن آسانسور حرکت تکاملی خود را به صورت مداوم پیموده است.

اما پایه گذار علمی و طراح آسانسور امروزی دانشمند و ریاضی دان بزرگ اتوود است که توانست توسط یک قرقره بزرگ و یک طناب آسانسور بسازد و سپس با ساختن ماشین اتوود که عبارت بود از دو  وزنه که با یک نخ به یکدیگر مربوط می شدند و روی قرقره ها بالا و پایین می رفتند طرح ابتدایی یک آسانسور را ارائه داد . اتوود یک‌کار هم برای ایمن سازی این آسانسور اولیه انجام داده بود. اگر هنگام بالا و پایین رفتن، طناب پاره می‌شد، قسمت انتهایی طناب روی قرقره قفل می‌ماند و این کار باعث می‌شد تا آسانسور ‌به‌رغم سقوط آزادی که از ارتفاع به سمت پایین داشت، به زمین برخورد نکند و سوارشونده آسانسور جان سالم به در ببرد.

همچنین لازم به ذکر است که شروع استفاده از آسانسورهای باری و مسافری، به قرون وسطی، در صومعه ها و استحکامات نظامی بازمی گردد.

اما در سال ۱۸۰۰ تولید فولاد ، انقلابی در ساخت ساختمانهای بلند ایجاد کرد. اسکلت بندی بناها به کمک فلزات شروع شد و معماران و مهندسان آسمانخراشهایی به طول صدها پا ساختند که اگر اختراعی بنام آسانسور نبود، این برجها قابل استفاده نبودند.

در سال۱۸۵۰ نخستین آسانسور هیدرولیکی توسط تامپسون برای یک ساختمان ۴ طبقه ساخته شد. همچنین اولین آسانسور به شکل امروزی که دارای ترمز ایمنی بود، در سال ۱۸۵۴توسط اوتیس در آمریکا ساخته و آزمایش شد و بعد از آن ورنر فون زیمنس اولین آسانسور الکتریکی را ابداع نمود تا بشراینگونه در مسیر طراحی آسانسورهای استاندارد امروزی گام بردارد. اگر ارشمیدس را خالق بالابری ساده و اتوود را خالق آسانسور اولیه فرض کنیم، باید از آقای اوتیس هم به‌عنوان مبتکر ساخت آسانسورهای نوین نام ببریم؛ فردی که هم‌اکنون بزرگ‌ترین کارخانه ساخت آسانسور در دنیا به‌نام وی مشغول به فعالیت است.

براساس آخرین آمارهای ارایه شده در سال ۲۰۰۸، ایتالیایی‌ها بیشترین آسانسورسواران نام گرفته‌اند. با اینکه این کشور جمعیت بالایی ندارد، اما آنها با نصب ۸۵۰هزار دستگاه آسانسور رتبه نخست را در دنیا به‌خود اختصاص داده‌اند. پس از این کشور، آمریکا با داشتن ۷۰۰هزار دستگاه آسانسور و چین با ۶۱۰هزار رتبه‌های دوم و سوم را در اختیار داشتند.

تاریخچه آسانسور در ایران :

شواهد تاریخی ایران اثبات می نماید که آسانسور در مجموعه های منحصر به فرد ((تخت جمشید))،((معبد آناهیتا)) و((کاخ آپادانا)) پیش از زمان ارشمیدس نیز مورد استفاده قرارگرفته است اما درحقیقت باید تاریخچه صنعت آسانسور در ایران را به دو دوره قبل و بعد ار انقلاب  اسلامی تقسیم کرد .

صنعت آسانسور در ایران قبل از انقلاب :

صنعت آسانسور در کشور ما قدمتی ۸۰ ساله دارد و آنچه مسلم و قابل بررسی است اولین آسانسور ها در ساختمانهایی که در زمان پهلوی اول ساخته شده است نصب شده و در ساختمانهای اطراف میدان امام خمینی (میدان سپه سابق) مانند باشگاه افسران ستاد ارتش و کتابخانه ملی ، آثار آن وجود دارد و بسیاری از آنها توسط کارشناسان خارجی و به کمک نسل اول متخصصین صنعت آسانسور ایران نصب و راه اندازی شده است.همچنین اولین آسانسور الکتریکی ایران برای اولین ساختمان بلند در خیابان جمهوری (مخبرالدوله) در سال ۱۳۲۹ شمسی (۱۹۵۰ میلادی) طراحی و ساخته شده است.

اما آسانسور‌های امروزی از حدود ۵۰‌ سال پیش وارد کشور شده است زیرا نسل اول ساختمانهای بیش از سه طبقه در ایران و آپارتمان سازی بصورت امروزی از سال ۱۳۳۵ شروع شده است. بنابراین دوران رشد صنعت آسانسور ایران را از سال ۱۳۳۵ به بعد باید نامگذاری کرد.

درابتدا آسانسورها کامل و بسته بندی شده از خارج کشور به ایران وارد می شده است. اولین نمایندگی فروش آسانسور در کشور مربوط به یک شرکت سوئیسی می باشد که توسط یک شرکت ایرانی وارد شد و بعد از آن نیز شرکت های خارجی دیگر در این زمینه فعالیت داشتند لیکن بتدریج شرکتهای ایرانی فروش و نصب آسانسور در ایران بوجود می آیند و در سال ۱۳۴۵ اولین کارگاه تولید درب و کابین با کپی برداری از روی درب و کابینهای شرکتهای اروپایی  تاسیس میشود .همچنین در این سال ، ایجاد شهرک های مسکونی در اطراف شهرهای بزرگ  و آپارتمان سازی در طرح های وزارت مسکن و شهرسازی برنامه ریزی شده و طرح ساخت اولین کارخانه آسانسور سازی در ایران مطرح میشود و سرانجام در سال ۱۳۵۳ اولین کارخانه آسانسورسازی ایران در زمینی به مساحت چهل هزار متر مربع واقع در شهر صنعتی البرز قزوین با نام ایران شیندلر با ظرفیت اولیه تولید چهارصد دستگاه آسانسور تحت لیسانس شیندلر سوئیس به بهره برداری می رسد و ازسال ۱۳۵۴ تا ۱۳۵۷ توسط شرکت ایران شیندلر دوره های کامل آموزش تئوری و عملی نصب آسانسور جهت پرورش نیروی متخصص در نصب آسانسورها برگزارشده و در هر دوره حدود ۲۰ نفر تکنسین موفق به کسب مدرک مهارت نصب می شوند  و امروزه دانش آموختگان آن دوره ها زبده ترین و کارآمدترین افراد در صنعت آسانسور در ایران می باشند . بنابراین اغراق نمی باشد اگر از شرکت آسانسورسازی ایران شیندلر به عنوان مادر صنعت نوین آسانسور در ایران یاد کرد. بعد از آن نیز کارخانجات دیگری توسط شرکت های خارجی در ایران فعالیت نمودند که از آن جمله می توان به کارخانه آسانسور و پله برقی ایران که در سال ۱۳۵۴ تحت لیسانس هاوس هان آلمان در ابهر شروع به تولید کرد و همچنین کارخانه ایران امباربا تحت لیسانس امباربا اسپانیا در شهر صنعتی رشت که در سال ۱۳۵۵ تولید خود را آغاز کرد اشاره کرد .

در کنار شرکت های تولیدی فوق و تا قبل از سال ۱۳۵۷ چهار یا پنج کارگاه تولید درب و کابین به همراه سی شرکت  نصب و فروش آسانسور هم ایجاد می شود که بعضی از این شرکت ها نمایندگی فروش شرکت های خارجی فوق را در تهران و شهرستان ها دریافت کرده و کارگاه های مذکور نیز شرکت های فروش و نصب آسانسور را یاری می دهند. بدین ترتیب تا قبل از بثمر رسیدن انقلاب وضعیت صنعت آسانسور ایران بشرح فوق بوده است.

صنعت آسانسور در ایران بعد از انقلاب :

درحقیقت میتوان این دوره را به دو دوره قبل و بعد از جنگ تحمیلی تقسیم کرد .

دوران قبل از جنگ :

باخروج کارشناسان خارجی از ایران و عدم واردات آسانسور، برخی از شرکتهای خارجی موجود در ایران تعطیل شده و یا بدلیل خروج سرمایه گذار خصوصی از ایران ،این شرکتها توسط وزارت مسکن و شهرسازی و بانک صنعت و معدن اداره می شوند .

دوران بعد از جنگ :

با شروع جنگ و با تعطیل شدن آپارتمان سازی ، صنعت آسانسور ایران رو به رکود میرود . در این دوران بدلیل تحریم اقتصادی و براساس ضرورت و نیاز، دست‌اندرکاران شروع به فعالیت‌های تولیدی در زمینه ساخت قطعات یدکی آسانسور کردند و بسیاری از قطعات آسانسور که تا قبل از آن از خارج وارد میشد ، درداخل ایران ساخته شده و درواقع آسانسور به صورت تلفیقی در کشور تولید و نصب می شد . پس از جنگ ، صنعت ساختمان در ایران شروع به رشد کرده و صنعت آسانسور نیز به حرکت درمی آید .

درحال حاضر ۶ شرکت تولید کننده آسانسورو بیشتر از یکهزار شرکت نصب و سرویس آسانسور در سراسر ایران مشغول به کارند که کارشان فروش ، مونتاژو خدمات پس از فروش میباشد . همچنین تعداد یکصدو بیست کارگاه کوچک و بزرگ در سراسر ایران به ساخت درب و کابین و قطعات آسانسور مشغولند . همچنین در دهه ‌۷۰ مجوز واردات صادر شد و به‌دنبال آن، واحدهای فروش  و نمایندگی های آسانسورهای وارداتی از جمله اوتیس ، تیسن ،  گلداستار ، فوجی ، ام پی و…….. در ایران تاسیس شدندکه مجموعه شرکتها،کارگاه ها و نمایندگی های فوق به همراه چند واحد خدمات مهندسی صنعت آسانسور ایران را تشکیل میدهند .